- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

فضای سبز، شریان حیات و نشاط

یکی از مهمترین مسائل و دغدغه‌های شهری و شهرنشینی برای شهروندان و مسئولین، وجود فضای سبز مناسب با شرایط اقلیمی و تنوع آن ها در حد امکان و رسیدگی مجدانه جهت داشت و استفاده مطلوب و لذتبخش از آن هاست.

اغلب شهرهایی که فضای سبزی درخور و زیبا دارند در نگاه مهمانان و رهگذران هم خاطره انگیز می باشد و استفاده گذرا برای آنها در ساعاتی که مهمان هستند تقدیر و تشکر را به همراه دارد و ساکنینی با فرهنگ و مسئولینی دغدغه مند را در ذهنشان بتصویر می کشد .

در مناطق کویری با هوایی خشک همانند شهر بافق، این نیاز بیشتر احساس می شود و بدیهی است جهت ایجاد و نگهداری فضای سبزی مفید، اراده ای مدبرانه و دلسوزانه می طلبد که شامل دو بخش می شود :

بخش اول مربوط به دست اندرکاران و برنامه ریزان امور شهری است که در خصوص انتخاب های مربوط به تهیه طرح های کارشناسی شده و مناسب فضای سبز و همچنین از نظر تنوع در کاشت درختانی متناسب با شرایط اقلیمی و البته زیبا و مثمر ثمر، اقدام کرده و برای عمل مهم و حیاتی “داشت” آنها اهتمام ورزند .

تا آنجایی که بنده از نگاه یک شهروند به فضای سبز شهری خودمان می نگرم باید اذعان دارم که الحق و الانصاف در یک دهه گذشته، قسمت مربوط به این فضای مهم و حیاتی در شهرداری بافق و آنهم در حد امکان و به نحو قابل توجهی در رسیدگی و انجام شبانه روزی فعالیت های خود مشغول می باشند (فارغ از اینکه میزان هزینه های مربوطه به چه مقدار بوده و آیا جوابگوی زحماتشان هست یا خیر و مربوط به بحث ما نیست) و این عزیزان، واقعا لایق تشویق و تقدیر از طرف افراد بالادستی می باشند.
اگر اندکی چشم انداز فضای سبز شهرمان را در این دهه و سالهای اخیر و روند رو به رشد ایجاد و داشت را با سالهای گذشته مقایسه کنیم متوجه این نگاه زیبا و ویژه مسئولین مربوطه بر این امر می شویم و بطور قطع و غالبا موجبات سپاس و قدردانی مردم فهیم و شکرگزار شهرمان را بدنبال داشته است .

بخش دوم و مهم در نگهداری و استفاده مفید از فضای سبز شهری، نگاه مهربان، یاری رسان و همکاری شهروندان نجیب و بزرگمنش بافق در زمینه “داشت” درختان و مواجهه مسئولیت پذیر با این فضای زیبا می باشد که حقیقتا و بطور غرورآفرین، مردم عزیزمان به نحوی شایسته و دلسوزانه، نسبت به فضای یاد شده ی پرنشاط برخورد داشته و احساس حق شناسی دارند و با فرهنگ غنی خود در این راستا مددرسان مسئولین امر بوده و هستند .

امیدوارم این روند و رکن بسیار مهم و شادی آفرین از طرفین هر دو بخش یاد شده مزبور ادامه یابد و شهری نمونه در داشتن فضای سبزی شهری و مدرن و همچنین نمادی از شهری غنی و مهربان با درختان داشته باشیم و روزی برسد که یکی از شهرهای نمونه و الگو در این زمینه بوده و همگی ما دست به دست هم داده تا علاوه بر اهتمام در رسیدن به ایده آل ها، لذت وافر و مفید از وجود این آفریده حیاتی پروردگار ببریم .

کاظم حیدری بافقی؛ عضو شورای سردبیری عصر بافق