کودک پسر ۱۲ ساله : بابا، علی ( ۱۸ ساله ) موتورسیکلت داره، منم میخوام!
فرزند دختر ۸ ساله: مامان، مریم (۱۷ساله ) گوشی موبایل داره منم میخوام …

یکی از مشکلات دنیای امروزی که گریبانگیر تعداد زیادی از والدین شده و گاهی چنان عرصه را بر آنها تنگ کرده که به فریاد، پرخاش و خشم و حتی خشونت فیزیکی منتهی می شود بی تابی کودکانشان برای تصاحب امکانات و یا رسیدن به موقعیت کودکان بزرگتر از خود از نظر سنی در خانواده و یا میان بستگان می باشد.

این اصرار بر بزرگ شدن که صرفا جهت در دسترس داشتن و دستیابی به وسایل و تکنولوژی امروزی می باشد فقط به همین مالکیت ختم شده و تا حد زیادی مسئله مهم وظیفه شناسی و احساس مسئولیت در آنها را شامل نمی شود.

اگر توقع کودکان، تمام موارد را از مالکیت زودهنگام امکانات امروزی تا احساس مسئولیت و پاسخگویی به کنش های آنها را شامل می شد چه بسا والدین راحت تر و آسوده تر به این بی تابی پاسخ داده و کنار می آمدند و حداقل دلگرمی داشتند که فرزندشان در همه زمینه ها رشد متناسبی داشته و این خواسته ها صرفا یک بلند پروازی مادی گرایانه نیست اما وقتی خواسته های زود هنگام و نامتناسب با سن کودک فاقد احساس و کنش های اجتماعی مطلوب دیگر می باشد کار برای بزرگسالان سخت و زجرآور شده، انجام یکی از سه واکنش زیر را پیش روی خود می بینند:

الف: به کودک پاسخ مثبت ندهند و این حس جاه طلبی و بلند پروازی در رسیدن به امکانات مادی را در آنها کور و با عواقب احتمالی روحی و اجتماعی کودک مواجه شوند.

ب: به خواسته فرزندشان احترام گذاشته و آنگاه خود دچار دلهره، استرس و توهم شوند که آیا در اختیار قرار دادن امکانات زودهنگام و نامتناسب با سن، کار درستی بوده یا خیر و چه فرجامی میتواند در انتظار فرزندشان باشد.

ج: در موقعیت های مختلف، واکنشهای متفاوت نشان دهند که این انتخاب در نوع پاسخگویی، خود معضلی بوده و می طلبد که والدین درک درستی از موقعیت روانی کودک خود و تناسب شرایط مالی و محیطی داشته باشند و در این راه قطعا وجود مشاورانی کارکشته در اجتماع و آموزش مربوط به آن نیاز و ضروری بنظر می رسد.

بعنوان یک شهروند از مسئولین و کارشناسان حرفه ای در مشاوره و رشته های مرتبط استدعا دارم با پرپایی کلاسهای متعدد مشاوره جهت والدین به آنها در اتخاذ تصمیمات صحیح یاری رسانند.
همچنین از مسئولین آموزشی در سطح شهر خواهشمندم ساعاتی را از دوره پیش دبستانی تا پایان متوسطه جهت آموزش به دانش آموزان در خصوص موارد اینچنینی و توجیه آنها لحاظ فرمایند .

کاظم حیدری؛ عصو شورای سردبیری عصر بافق

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *