- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

چهره سیاه خصوصی بازی ها در بافق

انگیزه ای برای پیگیری مسائل مهم شهرستان وجود ندارد / انفعال، منفعت طلبی و روزمرگی درد امروز بافق است.

✍ خصوصی سازی ها در جای جای کشور از جمله در شهرستان بافق باعث اعتراضات زیادی شده و از این محل یعنی عدم اجرای صحیح اصل ۴۴ و ۴۵ قانون اساسی، نظام اقتصادی کشور ضربات زیادی خورده و به اعتماد مردم خدشه وارد شده است.
در شهرستان بافق موارد زیادی می توان از این در واقع خصوصی بازی ها نام برد؛ عدم فروش با قیمت واقعی که مصداق بارز خیانت به بیت المال است، تخلفات زیاد در مسیر واگذاری به جهت منفعت طلبی و برخی مواقع سیاسی کاری، عدم اهلیت خریدار یا سرمایه گذار، خرید به جهت سرمایه گذاری و نه تولید و دست به دست شدن امتیازها و طرحهای نیمه تمام، ایجاد ورشکستگی غیر واقعی قبل از فروش، بعضا انتفاع فروشندگان یا واگذارکنندگان، سازمان خصوصی سازی و مسئولان مرتبط از این محل که به همین خاطر چشم به بسیاری از تخلفات می بندند، عدم وجود نظارت یا نظارت ضعیف بعد از واگذاری که باعث تخلفات زیادی شده از مواردی است که خصوصی سازی ها را به سمت و سوی خصوصی بازی سوق داده است.
فروش شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق، مجتمع فولاد ابویی، واگذاری شرکت فسفات، شرکت معادن بافق (کوشک)، معادن نوزده، بخشی از آنومالی شمالی، شرکت ذوب روی و غیره از مواردی است که در جریان فروش یا واگذاری و بعد از آن تخلفات زیاد مالی، قراردادی و ساختاری اتفاق افتاده است. مسئولان شهرستان می توانند از محل نحوه فروش و واگذاری ها، قراردادهای فیمابین، تعهدات ایجاد شده و حتی با اهرم فشار قراردادن تخلفات صورت گرفته در مسیر بهره برداری بهتر منافع مردم و شهرستان و حتی کشور قدم بردارند.
اکنون در زمانی به سر می بریم که رئیس متخلف سابق سازمان خصوصی سازی در گیر و دار پاسخگویی به خصوصی بازیها بوده و برخی واگذاری ها که مشکلاتی داشته اند با پیگیری جدی قوه قضائیه لغو شده اند.
علی آذری، نماینده شهرستانهای قوچان و فاروج در بازدید از مجتمع آزاد دوچرخ، کارخانه ای که فقط ۶ تا ۸ میلیارد ارزش داشته و به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان واگذار شده گفته “تخلفات مالی «آساک دوچرخ» بررسی می شود. این نماینده گفته تحرکات مالک آساک دوچرخ در خریدها که نشان از فساد اقتصادی دارد در کمیسیون اصل ۹۰ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.”
لازم به ذکر است؛ در همین زمینه سه‌ شکایت به رئیس قوه قضائیه، دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در زمینه تخلفات مدیر این واحد تولیدی ارسال‌ شده است و طی پیگیری‌های سیستم امنیتی، اداری و مسئولان شهری مبنی بر ابطال واگذاری آساک دوچرخ قوچان، هیچ حواشی وجود نخواهد داشت، زیرا آن‌قدر دلایل مبنی بر تضییع حقوق مردم در این زمینه وجود دارد که کسی نمی‌تواند خدشه‌ای به آن وارد کند.
اینها موارد پیگیری نماینده مجلس، مسئولان محلی و سیستم های امنیتی فقط برای کارخانه ای به ارزش ۸ میلیارد تومان بوده اما در بافق کدام پیگیری جدی برای بررسی و یا لغو واگذاری های بعضا هزاران میلیاردی همراه با شائبه های زیاد انجام شده و یا تاکنون چند پرونده در این زمینه باز شده است؟!
کوچک سازی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق بوسیله جداسازی معادن و آنومالی های آن و با تحریف حقایق موجود، واگذاری مجتمع آهن و فولاد بافق (فولاد ابویی) با دلایل کاملا غیر فنی و غیر کارشناسی به سرمایه گذاری که اهلیت نداشته مغایر با اهداف اولیه تعریف این طرح بزرگ کشوری و متوقف ماندن پروژه برای سالها، توقف فولاد آریا به دلیل مخالفت وزیر وقت صمت به بهانه های واهی، تغییر مالکیت و تغییر نام به فولاد کسری و بلاتکلیفی آن، واگذاری معادن منطقه به سرمایه گذاران که به بهانه های مختلف و بر اثر عدم نظارت و ضعف مسئولان بافقی از سرمایه گذاری شانه خالی کرده و بیشتر خام فروشی می کنند، موازی کاری و سرمایه گذاری شرکت دولتی فلات در چاه گز و رقابت با بخش خصوصی برای نشاندنش به خاک سیاه بر خلاف قانون معادن در سایه سکوت و بعضا همراهی مسئولان استانی و بسیاری از این موارد که قابل پیگیری است مغفول مانده است. با وجود نگاه مسئولان بافقی بیشتر به شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق و عدم وجود حساسیت و نظارت لازم به روی شرکتها و معادن دیگر، این شرکت نیز بر اثر کمبود خوراک و سنگ اندازیها در راستای سرمایه گذاری با مشکلات خاص خود دست و پنجه نرم می کند.
در حال حاضر صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد کشور بدون توجه به تعهدات قبلی این صندوق، مسئولان استانی و کشوری در صورتجلسات ۹۳/۳/۸ و ۹۳/۶/۹ در حال عرضه سهام سنگ آهن در بورس است. صندوق بازنشستگی حتی از بکارگیری دو نفر از مدیران بومی بافق که یکی از بندهای نامه و تعهد ۱۶ بندی وزیر سابق رفاه که به تایید معاون اول رئیس جمهور نیز رسیده سرباز می زند. شرکت فسفات بعد از سالها تعهد سرمایه گذاری خود در زمینه ساخت کارخانه جوار معدنی را انجام نداده است،
فلات مرکزی بدون در نظر گرفتن وضعیت اسفبار خوراک شرکت سنگ آهن مرکزی، سنگ آهن منطقه را به اردکان، کرمان و اصفهان و … می فروشد، بهره بردار معدن کوشک سرمایه گذاری نمی کند که هیچ، عوارض قانونی را نیز به سختی پرداخت می کند، وضعیت معدن سنگ “بیشه در” در هاله ای از ابهام قرار دارد، انشالله که در قرارداد پنجاه پنجاه معادن نوزده شاهد اتفاق تلخ معدن چادرملو در تقسیم عواید نباشیم، ابویی بعد از حدود ۹ سال قول تکمیل فولاد خود را در سال آینده داده و الخ.
مسئولان شهرستان ساکت هستند و یا درگیر دعواهای خاله زنکی یا درگیری هواداران هر جناح و گروه و افراد نقل محافل در گروههای مجازی است و زمان است که قرار نیست به خاطر ما، آینده ما و فرزندانمان بایستد.
شورای سردبیری عصر بافق