طبق ماده ۲ قانون حمایت از معلولان کلیه وازرت خانه ها ، سازمان ها، موسسات، شرکتهای دولتی، نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها
و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان هم چون افراد عادی فراهم شود.
۱۰ درصد کل جمعیت کشورمان را معلولان تشکیل می دهند
سوال اینجاست که آیا این درصد از شهروندان، اجازه استفاده از خدمات شهری را ندارند که در برنامه ریزی ها به کل نادیده گرفته می شوند؟
مناسب سازی معابر یکی از مهمترین خواسته های معلولان است که متاسفانه علیرغم برگزاری همایش های مختلف و حتی اجرای مقطعی قانون های تصویب شده هنوز یکی از مشکلات عمده شهرهای امروز ماست.
اگر آماری از کارگاه ها، کلاس ها و همایش های تخصصی مناسب سازی معابر را جستجو کنیم.
شاید به ارقام قابل توجهی برسیم که نشان از توجه مسئولان به کارشناسی موضوع دارد اما نکته اینجاست که بدون بهره گیری از نظرات شهروند معلولی که قرار است در این مسیرها تردد کند، چگونه میتوان انتظار خروجی کارآمدی داشت؟!
برگزاری همایش ها بهترین فرصت برای یکسو کردن نظرات کارشناسی و همفکری برای اجرای بهتر طرح هاست اما دو مشکل عمده طی سال های متمادی سبب شده که شهرهای امروز به این شکل با مناسب سازی های غیراستاندارد در آید :
اول _ نشنیدن نظرات خود معلولان
دوم _عدم استفاده از کارشناسان عمران، معماری و شهرسازی که دوره های لازم مناسب سازی معابر و …و آموزش های لازم در این زمینه را گذرانده باشند.
و اینک در شهر کوچک خودمان، بافق
خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد عملکرد مثبت
بجا و شایسته شهرداری در ایجاد مناسب سازی معابر، بانک ها، اماکن عمومی و… هستیم.
جامعه هدف شهرستان بافق ضمن تبریک این روز به تمامی عزیزان پرتلاش در دهیاری ها و شهرداری از زحمات بجا و شایسته آقای نوروززاده عزیز و تمامی پرسنل مهربان، پرتوان و سخت کوش شهرداری کمال تشکر و قدردانی را دارد.
سلامت و پیروز باشید
و به امید داشتن شهری بدون مانع برای معلولان.

تهیه وتنظیم :
مهرنگار_گرگیج؛ همیار جامعه معلولین بافق

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *