- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

سه اثر ناملموس بافق ثبت ملی می شود

شهردار بافق: ثبت سه اثر ناملموس کله گیپا، پلوتوکی و فن منال بافی بافق نشانگر فرهنگ، آداب و رسوم و از دستاوردهای معنوی و میراث فرهنگی مردمان این شهرستان است.
به گزارش عصر بافق؛ سید علی نوروززاده از ثبت سه اثر ناملموس بافق از قبیل: روش پخت کله گیپا، پلوتوکی و فن منال بافی خبر داد و تصریح کرد: این آثار با پیشنهاد و پیگیری های شهرداری بافق در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی افزود: شهرداری نهادی اجتماعی است که باید توسعه شهر را در حوزه های مختلف از جمله اجتماعی و فرهنگی پیگیری کند، در این راستا با جلب همکاری آقای دکتر تشکری که از اساتید بومی برجسته حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد بیش از ۶ اثر ناملموس مستند سازی شد که در مرحله اول سه اثر ثبت و در زمره آثار ملی کشور قرار گرفت.
شهردار بافق با بیان اینکه میراث فرهنگی آثار برجای مانده از گذشتگان و دارای ارزش فرهنگی، تاریخی و هویتی است بیان کرد: این آثار شامل آثار ملموس از جمله بناها، محوطه ها و اشیای باستانی و نیز آثار ناملموس شامل آداب، عادات، فرهنگ ،رسوم، سبک زندگی و نوع غذا و نحوه پخت آن در هر منطقه می باشد.
نوروززاده ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی در شهرستان بافق شناسایی شده که با ثبت سه اثر فوق الذکر مجموع آثار ثبت شده این شهرستان در فهرست آثار ملی به ۷۳ اثر رسید که برای مردم این دیار مایه افتخار و مباهات است.
به گفته شهردار بافق، عناصر فرهنگی، آیین و رسومی هستند که از عمق فرهنگ و سنتهای یک قوم و ملیت خبر می دهد و آشنایی با آنها می تواند شناخت بسیار خوب و مطلوبی به افراد به ویژه نسل جوان و نوجوان بدهد.
وی همچنین از شهر بافق به عنوان شهر بافته های حصیری یاد کرد و افزود: با توجه به سابقه کهن شهر بافق در استفاده از تمامی اجزای درخت خرما در تولید صنایع متنوع دستی ، امیدواریم به زودی این صنعت مهم در جایگاه واقعی خود در سطح کشور شناخته و معرفی شود.
نوروززاده با تقدیر از زحمات و پیگیری های مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، از همکاری و توجه اعضای شورای اسلامی شهر در این رابطه تقدیر و تشکر کرد.