- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

از سیر تا پیاز خصوصی سازی سنگ آهن، صندوق بازنشستگی فولاد و دالاهو قسمت پنجم / مشروح صورتجلسه و نامه ۱۶ بندی وزیر رفاه

صورتجلسه نهایی مربوط به از سر گیری ڪار در شرڪت سنگ آهن مرڪزی ایران بافق و موافقت با واگذاری سهام عمده این شرڪت به صندوق بازنشستگی ڪارڪنان فولاد ڪشور شامل ۶ بند بوده ڪه ۳ بند اول شامل تعهدات صندوق و مسئولان
مربوطه به ڪارگران سنگ آهن و شهرستان بافق می باشد شامل:
۱- جهت اجرای بند یڪ صورتجلسه شورای تامین استان و هیات اعزامی از مرڪز مورخ ۹۳/۶/۸، هماهنگی لازم بین مسئولان شهرستان و هیات مدیره صندوق در خصوص اولویت بندی و اجرای بندهای ۱۶ گانه تعهدات وزیر تعاون، ڪار و رفاه اجتماعی صورت گیرد.
۲- مقرر شد صندوق فولاد تا پایان شهریور ۹۳ نسبت به ارائه برنامه زمان بندی اجرای چرخه ڪامل فولاد شهرستان همراه با میزان سرمایه گذاری سالیانه به استانداری، فرمانداری و شورای شهر اقدام نماید.
۳- در خصوص اختصاص ۱۵ درصد از سهام شرڪت به شهر راهڪارهای قانونی بررسی شده و توسط مسئولین مرتبط استانی و ڪشوری و اعضای صندوق بازنشستگی فولاد با نظر مساعد نسبت به انتقال و پیگیری آن تا حصول نتیجه در مراجع ذیصلاح اقدام نموده و هر ۴ ماه گزارش ڪار به شهروندان و ڪارگران داده شود.
و ۳ بند آخر ڪه شامل نظارت بر اجرا و ضمانت اجرا می شود:
۴- پیگیری اجرایی شدن مصوبات بر عهده مسئولان مرتبط حسب نظر استانداری باشد
۵- مقرر گردید هر دو ماه یڪبار طی جلسات مشترڪ با حضور نمایندگان صندوق، مسئولین استان و شهرستان نتایج اقدامات و گزارشات پیشرفت طرحها به مردم داده شود.
۶- بدیهی اجرای تعهدات فوق الذڪر و مفاد نامه ۱۶ گانه وزیر رفاه به معاون اول رئیس جمهور منوط به فعالیت معدن و جلوگیری از اختلال، توقف یا تعطیلی ناشی از اعتصاب می باشد.
اما بندهای ۱۶ گانه نامه وزیر رفاه به معاون اول رئیس جمهور و یا تعهد وزیر به انجام موارد ۱۶ گانه:
۱- طرحهای توسعه و جوار معدنی سنگ آهن با قوت تداوم یافته و تڪمیل شود.
۲- تامین خوراڪ صنایع جوار معدنی سنگ آهن در اولویت قرار گیرد.
۳- در انتخاب اعضای هیات مدیره شرڪت از نیروهای بومی استفاده شود.
۴- سطح اشتغال شرڪت و امنیت شغلی ڪارگران آن حفظ و تعدیل نیرو در دستور ڪار قرار نگیرد.
۵- در جذب نیروهای جدید از نیروهای بومی استفاده شود.
۶- ڪلیه مصوبات قانونی برای پرداخت عوارض جهت ڪمڪ به عمران و آبادانی شهر ادامه پیدا ڪند.
۷- ڪلیه مساعدتها و حمایتهای عمرانی ڪه تاڪنون توسط شرڪت در سطح شهرستان صورت می گرفته از جمله فاضلاب شهری و میدان ورودی همچنان تداوم یابد.
۸- در اجرای طرح های توسعه در شرایط برابر اولویت با استفاده از پیمانڪاران بومی باشد.
۹- با توجه به اجرای طرحهای توسعه افزایش اشتغال در این شرڪت در دستور ڪار قرار خواهد گرفت.
۱۰- مساعدت لازم برای تڪمیل ورزشگاه ڪارگران شرڪت به عمل خواهد آمد.
۱۱- با توجه به نیاز شهرستان به امڪانات درمانی و بهداشتی شایسته تر مقرر شد نسبت به ایجاد دی ڪلینیڪ مناسب با همڪاری سازمان تامین اجتماعی اقدام لازم صورت گیرد.
۱۲- نحوه بهره برداری از معادن شرڪت طبق طرح بهره برداری و بر اساس مجوز وزارت صمت صورت پذیرد.
۱۳- برای حفظ یا فروش اموال شرڪت بر اساس صرفه و صلاح این شرڪت تصمیم گیری شود.
۱۴- با توجه به اینڪه ۵ درصد از سهام این شرڪت در قالب سهام ترجیحی برای خرید توسط ڪارگران عرضه می شود لذا آن بخش از این سهام ڪه توسط ڪارگران خریداری نشود نزد این وزارت و صندوق فولاد خواهد بود و درآمد آن صرف توسعه امور رفاهی ڪارگران و شهرستان خواهد شد.
۱۵- با عنایت به درخواست ڪارگران برای تخفیف در قیمت سهام ترجیحی این موضوع از طریق مجاری قانونی پیگیری خواهد شد.
۱۶- طرحهای پژوهشی و تحقیق و توسعه در اولویت فعالیتهای شرڪت قرار خواهد گرفت.
با نگاهی گذرا به موارد بالا در می یابیم ڪه بسیاری از موارد نامه وزیر نمایشی بوده و جزو وظایف ذاتی سنگ آهن محسوب می شده است ڪه برای پر و پیمان نشان دادن نامه و زیاد شدن بندهای آن به نامه مذڪور اضافه شده است. اما از سه بند اصلی و اجرایی صورتجلسه ۹۳/۶/۹ بند سه مربوط به واگذاری ۱۵ درصد از سهام به شهر اصلا اجرا نشده، بند دو صورتجلسه مربوط به ارائه برنامه زمان بندی و تڪمیل چرخه ڪامل فولاد در بافق فقط همان گندله پیگیری شده ڪه هنوز هم به نتیجه نرسیده است تا چرخه ڪامل فاصله زیادی وجود دارد و بند یڪ صورتجلسه مربوط به اجرای بندهای ۱۶ گانه نامه وزیر رفاه نیز به صورت نیم بند اجرا شده ڪه جای تامل دارد.
از ڪل موارد ۶ گانه و ۱۶ گانه مهمترین بندها ایجاد چرخه ڪامل فولاد، واگذاری ۱۵ درصد سهام سنگ آهن به شهر، تامین خوراڪ صنایع جوار معدنی و امانت بودن باقیمانده سهام ترجیحی در اختیار صندوق بوده ڪه هیچڪدام اجرایی نشده است. در رابطه با بندهای ۱۶ گانه و ۶ گانه در قسمت بعدی بیشتر بحث می ڪنیم.

شورای سردبیری عصر بافق