- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

سه دستاورد پژوهشی تیلاپیا در بافق رونمایی شد

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق گفت: پروژه آکواپونیک(پرورش توام ماهی با گیاه)،سیستم بیوفلاک(تصفیه اب از طریق ضایعات دفعی) و مولد سازی نژاد های اصلاح شده وارداتی از دستاورد های اخیر این مرکز است.
به گزارش عصر بافق؛ مرتضی علیزاده رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق در حاشیه بهره برداری از سه دستاورد مهم این مرکز گفت:سیستم آکواپونیک، پرورش توام ماهی با گیاه، یکی از دستاورد های مهم این مرکز است که قابلیت ارائه به بخش خصوصی را داراست.
او افزود: در این سیستم پساب خارج شده از ماهی به گیاه می ریزد و آب تصفیه شده از طریق گیاه در اختیار ماهی قرار می گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق به مزیت های این سیستم اشاره کرد و بیان داشت: افزایش تولید و بهره وری،صرفه جویی در مصرف آب، عرضه محصولات تازه و سالم خارج فصل و افزایش سرانه مصرف ماهی از مزیت های این سیستم محسوب می شود.
علیزاده با اشاره به اصلاح و مولد سازی پنج نژاد وارداتی در این مرکز، گفت: امروز یکهزار ماهی تحویل بخش خصوصی شد که این میزان سبب تکثیر سه میلیون بچه ماهی می شود.
او افزود: این مرکز قابلیت دارد تا ۶ هزار مولد اصلاح شده را به بخش خصوصی تحویل دهد تا تامین کننده نیاز مزارع پرورش دهنده تیلاپیا در سراسر کشور باشد.
رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق همچنین به بهره برداری سیستم بیوفلاک در این مرکز اشاره کرد و تصریح نمود:دراین طرح ۶حوضچه بتنی بر پایه تولید بیوفلاک با تراکم ۵۰قطعه در مترمکعب ذخیره سازی شده و ماهیان در یک دوره ۶ماهه پرورش داده می شوند.
علیزاده ادامه داد:تکنولوژی بیوفلاک روشی جدید برای تصفیه اب از طریق کاهش ضایعات دفعی سیستم پرورشی ماهی است که این فرایند سبب استفاده مجدد غذاهای خورده نشده و مواد دفعی می شود و تعویض اب را کاهش می دهد.
با حضور معاونین وزیر جهاد کشاورزی، معاون استاندار، مسئولان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسوولان استانی و محلی از سه دستاورد پژوهشی در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق رونمایی شد.

خبر: پریسا رجبی