- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

خام فروشی سنگ آهن، تیر خلاص به قلب صنعت فولاد کشور است!


خام‌فروشی سنگ آهن و گندله با توجه به شعار سال ۹۹ برای جهش تولید کاملا مغایر است. صنعت فولاد کشور چگونه می‌تواند به جهش تولید دست پیدا کند در حالی که برای تامین مواد اولیه خود دچار تنگنای جدی است و ذخیره راهبردی سنگ آهن کشور به واسطه خام فروشی رو به کاهش است؟
صنعت فولاد یکی از صنایع پیشران در اقتصاد کشور است و در کنار خلق ارزش افزوده بالا و ارزآوری برای کشور، یکی از ارکان جهش تولید در اقتصاد ملی به شمار می‌آید. صنعت فولاد کشور با شعار از «سنگ تا رنگ» با تبدیل سنگ آهن به شمش یا ورق فولادی رنگ شده، حداکثر ارزش افزوده ممکن را خلق می‌کند، اما خام‌فروشی سنگ آهن که شوربختانه در چند سال اخیر، شدت گرفته است به بلایی بر جان صنعت فولاد ایران تبدیل شده و تهدیدی جدی علیه جهش تولید به شمار می‌آید.
به نظر می رسد در شرایط موجود برای جلوگیری از هدر رفت منابع ملی بایستی تجدید نظر در استراتژی ها، توجه به تامین نیاز داخلی و تخصیص حداکثری تولید به واحدهای فولادسازی کشور در دستور کار معادن قرار گیرد.
البته ناتوانی مراکز تصمیم گیری در کشور که از تحلیل صحیح شرایط کشور ناتوان ، وجه دیگری از این تهدید جدی است که در جای خود باید توسط مدیران بالا دستی مورد تامل قرار گیرد !!!!
حبیب حسن زاده بافقی