- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

تصادفات و جبران خسارت ناشی از آن (قسمت دوم)

✔️خسارت های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه، شناخته نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه، کسری پوشش بیمه نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه یا تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه گر ، قابل پرداخت نباشد، یا به طور کلی خسارت های بدنی که خارج از تعهدات قانونی بیمه گر مطابق مقررات این قانون است توسط صندوق «صندوق تأمین خسارت های بدنی» جبران می شود.
✔️لکن چنانچه تبانی جهت اخذ دیه صورت گرفته باشد، فرد قصد خودکشی و یا سقط جنین داشته باشد، با اثبات این امور خسارتی از جانب شرکت بیمه و یا صندوق پرداخت نمیگردد.
✔️ درصورت وجود شرایط زیرشرکت بیمه پس از پرداخت خسارت به زیان دیده، جهت دریافت وجه از مقصر حادثه اقدام مینماید.
🔴عمدی بودن حادثه
🔴رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان مؤثر در وقوع حادثه که به تأیید نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا دادگاه رسیده باشد.
🔴در صورتی که راننده مسبب، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد.همانطور که در بالا ذکر شد،انقضا تاریخ گواهینامه مشمول این مورد نمیگردد.
🔴 در صورت مسروقه بودن خودرو مسبب حادثه و اطلاع راننده خودرو از این امر.
🔴تصادفات منجر به جرح یا فوت در صورتی که علت تصادف تخلفات رانندگی حادثه ساز بوده باشد حسب مورد به تعداد تصادفات، درصدی از خسارت را شرکت بیمه از مسبب حادثه اخذ مینماید.
✔️ در صورتی که عوامل دیگری در وقوع حادثه دخیل بوده اند مثل وضعیت جاده،علایم راهنمایی،روشنایی مسیر و… شرکت بیمه و یا صندوق تامین خسارتهای بدنی اقدام به پرداخت خسارتهای زیان دیده می نماید و سپس برای دریافت خسارت خود به مرجع ذیربط و مسبب رجوع میکند.
✔️ اگر تعداد افرادی که داخل خودرو مقصر حادثه آسیب دیده‌اند بیش از ظرفیت مجاز آن باشد مجموع تعهد بیمه‌گر بین افراد حادثه‌دیده تقسیم و کسری آن توسط صندوق تأمین خسارت‌های بدنی جبران می‌شود. بدیهی است صندوق، خسارت پرداخت‌شده را از راننده مقصر باز پس خواهد گرفت.
✔️جنین و کودکان زیر ۲ سال به ظرفیت خودرو اضافه میشوند.
✔️بیمه یا صندوق تامین خسارتهای بدنی حسب مورد مکلفند دیه اشخاص را به نرخ روز پرداخت نمایند.
✔️ میزان پرداختی خسارت مالی در تصادفات با توجه به تنوع مدل خودروها و قیمت آنها دارای محدودیت است.به این صورت که حداکثر مبلغ پرداختی بابت خسارت مالی معادل نصف دیه انسان می باشد.لذا بهتر است دارندگان خودرو مدل بالا و گران قیمت نسبت به بیمه بدنه خودرو خود اقدام نمایند.
✔️هرگونه خسارت وارده به اشخاص ثالث ناشی از وسیله نقلیه که بر اثر قوه قاهره هم بهوجود آمده باشد از قبیل انفجار و آتشسوزی و…، مشمول این قانون بوده و شرکتهای بیمه مکلف اند آن را پرداخت کنند
✔️ هرگاه شخصی برخلاف واقع خود را به عنوان راننده وسیله نقلیه مسبب حادثه معرفی کند تا ۶ماه حبس در انتظار خواهد داشت؛ راننده نیز چنانچه در این امر تبانی کرده باشد به مجازات مذکور محکوم می شود.
فرزانه رمضانیان-وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اینستاگرام: FARZANE_LAWYER