بخش عمده ای از پرونده های دادگستری را تصادفات رانندگی تشکیل میدهند. حدود ۳۸ درصد از علل فوت زودرس در کشور بر اثر تصادفات جاده بوده به طوری که در هر ساعت حدود ۲ نفر در ایران بر اثر حوادث جاده ای میمیرند و بخشی از افرادی که زنده می مانند دچار ضایعات نخاعی میشوند.و کمتر خانواده ای وجود دارد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از این موضوع آسیب ندیده باشد. لذا دانستن مسائل حقوقی مربوط به آن ضروری می باشد.

✔️رانندگی و تصدی وسایل موتوری نیاز به اخذ پروانه و گواهینامه مخصوص به خود می باشد.چانچه فردی بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری نماید مجرم شناخته شده و بسته به مورد تا ماه حبس و جزای نقدی محکوم میشود.
✔️در این فرض اصلا نیازی به ورود خسارت مالی یا جانی نبوده و صرف رانندگی جهت مجازات فرد کافی است.
✔️مجازات مذکور مشمول فردی که اعتبار گواهینامه اش منقضی شده نمیگردد و این صرفا تخلف راهنمایی و رانندگی است.
✔️همچنین برای رانندگی با برخی وسایل موتوری شرایط خاصی وجود دارد.مثلا شرط سنی برای رانندگی تاکسی حداقل ۲۳ سال و حداکثر ۵۰ سال بوده، تخلف از این شرط سنی مشمول جرم بیان شده نمیشود.
✔️ بر خلاف باور برخی افراد تصادف منجر به فوت برای راننده فاقد گواهینامه به منزله قتل عمد نیست و حتی موجب مقصر شناخته شدن راننده در تصادفات هم نخواهد بود وکارشناس بدون در نظر گرفتن این موضوع مقصر حادثه را مشخص میکند. در صورت مقصر بودن،فقدان گواهینامه رانندگی موجب تشدید مجازات وی میگردد.و در صورت عدم تقصیر، در هر حال مجازات رانندگی بدون گواهینامه در انتظار این رانندگان خواهد بود.
✔️اگر راننده از صحنه تصادف فرار کند و یا مصدوم به کمک فوری احتیاج داشته باشد و راننده با امکان کمک به مصدوم یا تماس با نیروی انتظامی و امدادی از این کار خودداری نماید،نه تنها مجازات وی تشدید میگردد، امکان استفاده از تخفیف در مجازات را نیز از دست میدهد.
✔️ضمنا برخلاف تصور عموم شخصی که فرد مصدوم را به بیمارستان میرساند مقصر حادثه فرض نمیشود، بلکه صرفا تحقیقات از ایشان صورت میپذیرد.
✔️ در صورت اعزام مصدوم به بیمارستان از طریق آمبولانس از بدو ورود بیمار کلیه هزینه ها به صورت رایگان صورت میگیرد و در صورت وجود هزینه های درمان، قابل مطالبه از بیمه می باشد.
✔️در خصوص خسارت های جانی، مازاد بر دیه مبلغی قابل پرداخت نیست. اما گاهی برخی از اسیبهای ناشی از تصادف با گذشت زمان نمود پیدا میکنند، در صورت اثبات الحاق اسیب به تصادف، امکان اخذ دیه ان وجود دارد.
✔️در صورت تصادف منجر به فوت و یا جرح، چنانچه رانندگی بدون پروانه، در حالت مستی، رانندگی بیش از سرعت مقرر، وجود نقص فنی موثر در تصادف و یا عبور از محل پیاده رو بوده باشد، مجازات تشدید میگردد و حتی ممکن است تا ۵ سال محرومیت از رانندگی را در پی داشته باشد.
✔️چنانچه خودرو و یا پلاک آن سرقت یا مفقود شود، متصرف آن (چه مالک باشد و چه نباشد) بایستی مراتب را به نیروی انتظامی اطلاع دهد، تخلف از این مقرره جزای نقدی در پی دارد.
فرزانه رمضانیان-وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اینستاگرام: FARZANE_LAWYER

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *