- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

تصویب نهایی ایجاد چهار منطقه ویژه اقتصادی در استان یزد

نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور در مجلس شورای اسلامی : لایحه ایجاد چند منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در کشور امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که چهار منطقه آن مربوط به استان یزد است.

به گزارش عصر بافق ؛ محمدرضا صباغیان با اعلام خبر فوق افزود: البته این مهم در ماه‌های گذشته مصوب شده بود اما ایراداتی داشت که شورای نگهبان آن را تایید نکرد و تلاش شد این ایرادات با هماهنگی دولت و کمیسیون اقتصادی رفع و مجدد در صحن علنی مجلس تصویب شد.

وی ادامه داد: مناطق تصویب شده برای استان یزد شامل چهار منطقه ویژه اقتصادی #مهریز، #ابرکوه و #بافق و #میبد که بر اساس ظرفیت‌های موجود از جمله #تقاطع ریلی و #خطوط جاده‌ای مهم و #نظرات_کارشناسی می باشد که پس از جلسات متعدد در کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است.

نماینده مردم حوزه مهریز و بافق بیان داشت: تسهیلات، معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های خوبی مطابق قانون برای این مناطق در نظر گرفته شده و با ایجاد این مناطق توسعه اقتصادی چشمگیری در این مناطق حاصل می‌شود.

صباغیان ادامه داد: فراهم کردن زمینه راهبردی نوین برای توسعه و گسترش منطقه به منظور افزایش تولید و صادرات، ارتقا سطح تکنولوژی و بهره گیری از فناوری‌های برتر اقتصادی، جذب سرمایه‌های خارجی، به وجود آوردن عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و داخلی، ایجاد فرصت‌های شغلی تازه و ارتقای سطح اشتغال دراستان، پردازش کالا یا به وجود آمدن تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه، کم کردن هزینه های تولید به هدف ورود به بازارهای رقابتی جهان و … را از اهداف و مزایای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی میتوان برشمرد.

وی تصریح کرد: معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، ورود ماشین‌آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی،تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مناطق ویژه ،صدور مجوز ساخت و پایان کار به‌صورت رایگان،عدم محدودیت زمانی متروکه شدن کالا در منطقه ویژه، از دیگر مزیت مناطق ویژه اقتصادی است.

نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی ظرفیت و فرصت‌ها را برای سرمایه گذاران فراهم می کند گفت: معافیت در بحث مالیات و عوارض،ارائه تسهیلات و زیر ساخت‌ها از جمله موارد است که باعث توسعه و رونق عمرانی در این شهرستان‌های استان یزد می‌شود.