- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

بیکاری مهم ترین دغدغه معلولان شهر

معلولان بزرگترین اقلیت موجود در دنیا بوده ودرصد چشمگیری از افراد هر جامعه را شامل میشوند طبق امارهای موجود حدود ۱۰ درصد از افراد در کشور ما دچار معلولیت هستند که این معلولیت ها ناشی از عواملی چون ژنتیک و ابتلا به بیماری های سخت و نادر و همچنین رقم قابل توجهی از افراد نیز بر اثر سوانح رانندگی دچار معلولیت شده وبه این جمعیت اضافه میشود.
در کشور ما مشکلاتی چون بیکاری، گرانی، هزینه های زیاد مسکن و آموزش و… در مقابل شغل هایی سخت با درآمدهای پایین کفاف یک زندگی اولیه را نمیدهد این مشکلات برای همه افراد جامعه وجود دارد حال اینکه این مشکلات در زندگی فرد دارای معلولیت و خانواده وی تاثیری بسزا و نقشی مهم تر را ایفا میکند.
محدودیت های جسمی وحرکتی، ذهنی وروانی و…باعث میشود که همواره این افراد نتوانند در شرایط یکسانی باشند و بتوانند همواره در کنار افراد دیگر جامعه در انجام کارهای اجتماعی و فرهنگی و..سهمی داشته باشند. آنچه که در پی برنامه ها وصحبت های با معلولان شهر بدست امده این است که آنها اصلی ترین وحیاتی ترین نیاز خود را اشتغال میدادند .
معضل بیکاری خانواده های این عزیزان را بیش از بیش آزرده خاطر و رنجور کرده، والدین این افراد هزینه های بالایی را برای درمان عزیزان خود صرف میکنند. آنها هزینه هایی چون تهیه واکر ، سمعک ،عصا ،ویلچر و…، انواع وسایل بهداشتی و داروهای مختلف که گران قیمت هستند ودر عین حال ممکن است به راحتی در دسترس نباشند را علاوه بر تامین خوراک وپوشاک ومسکن دارند حال چگونه واز چه راهی با وجود بیکاری میتوانند نیازهای بسیار مهم خود را که همانند خوراک وپوشاک اهمیت دارند تامین کنند ؟
طبق ” قانون ۳ درصد سهم استخدام معلولین” که اداره ها وارگانها موظف هستند سه درصد نیروی لازم خود را از معلولین تامین کنند نیز در عمل چندان به چشم نمیخورد و باگذشت چندین سال از وضع این قانون هنوز بصورت یک قانون مهم و اجرایی در نیامده این در حالی است که کشور ما نسبت به سایر کشورهای دیگر حمایت چندانی برای اجرای قانون سهم ۳درصدی خود نداشته است.
خوشبختانه آنچه باعث خرسندی و رضایت جامعه هدف شده این است که این روزها شاهد حضور وفعالیت بیشتر معلولین در جامعه هستیم حال با دیدن ذوق وعلاقه و استقبال معلولین به حضور در اجتماع و انجام فعالیت های مختلف و تغییر دیدگاه و نحوه برخورد مناسب مردم با این عزیزان و افزایش اعتماد به نفس آنها ،ا مید آن را داریم که مسئولین که همیشه همراه وهمدرد با معلولین در جامعه گام برداشته اند قانونهای وضع شده را به اجرا درآورند وبا مشورت وتصمیم گیریهای شایسته وایجاد شرایط اشتغال آسان ،مناسب وتضمین شده برای این عزیزان زمینه رشد وپیشرفت،استقلال ،بالندگی و شادابی را فراهم نمایند.

در پایان از مسئولین عزیز شهربافق
فرماندار محترم ،مدیران عامل شرکت های معدنی بویژه شرکت سنگ آهن مرکزی ومجتمع فلات مرکزی ،فسفات ،کارخانجات لکوموتیو و… تقاضا مندیم در کنار توسعه همه جانبه شهر زمینه” اشتغال مناسب معلولین تا سقف ۳ درصد “را فراهم آورند .
در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰ کارمند وکارگر شاغل دربافق مشغول به کار هستند که از این تعداد فقط ۱۲۰ نفر معلول هستند که اگر این عدد به ۳۰۰ نفر برسد هم قانون رعایت شده و هم بخش زیادی از مشکلات آنها مرتفع میشود.

مهناز گرگیج همیاران جامعه معلولین شهرستان بافق