- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

چهار تن صمغ گیاه دارویی آنغوزه از بافق صادر شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق گفت: امسال چهار تن صمغ گیاه دارویی آنغوزه پس از برداشت از ۲۰۰ هکتار عرصه‌های بیابانی و مراتع این شهرستان به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش عصر بافق؛ کمال کریمی بدون اشاره به ارزش ارزی این مقدار صادرات ، بابیان اینکه تولید گیاهان دارویی به ویژه آنغوزه، ارز آوری خوبی برای کشور دارد، اظهارداشت: بخش زیادی از شیره تولید شده آنغوزه به کشورهای هند، حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی صادر شد.

وی زمان برداشت شیره آنغوزه را اواخر فصل بهار( قبل از خشک شدن گیاه ) در مراتع منطقه و تا اواخر تابستان و در نقاط سردسیر  شهرستان تا نیمه‌های فصل پاییز ذکر کرد و گفت: هنگام برداشت ، بوته آنغوزه از انتهای ساقه بریده می شود و در هر فصل بوته گیاه، ۲۰ بار تیغ زده می‌شود.

کریمی متوسط برداشت شیره را ۸۰ گرم از هر بوته ذکر کرد. 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بافق با بیان اینکه ۵۰ بهره بردار در این حوزه فعالیت دارند، قیمت هر کیلوگرم محصول آنغوزه را ۱۸۰ هزار تومان در بازار داخلی عنوان کرد و افزود: در هر هکتار ۱۴ میلیون تومان نصیب بهره برداران می‌شود.

به گفته کریمی، آنغوزه یک گیاه دارویی به شمار می‌رود که در منظر طب سنتی مصرف آن برای مادران پس از زایمان مفید است و خواص آنتی بیوتیکی نیز دارد همچنین ناراحتی های تنفسی و یبوست را رفع و درمان می‌کند و شیره گیاه آنغوزه در صنایع عطرسازی و دارویی نیز کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: با شناسایی و ساماندهی این ظرفیت‌ها علاوه بر حفاظت از مراتع، می توان به افزایش تولید و اشتغالزایی در حوزه گیاهان دارویی و مرتعی، نیز کمک کرد.

این مسوول در ادامه با اشاره به اهمیت مراتع تاکید کرد که سه سال گذشته در اجرای طرح جنگلانه در سطح ۲۳۰ هکتار مراتع شهرستان بذرپاشی انجام شد.

کریمی تصریح کرد: امسال در اجرای این طرح بیش از ۱۰۰ هکتار مراتع حاشیه روستای « خودیان » بافق با گونه‌های گیاهی « اُشترک»، آنغوزه، بادام کوهی و شنبلیله بذرپاشی شد.

وی هدف از اجرای طرح یادشده را استفاده از گونه‌های بومی منطقه و جلوگیری از رویش گیاهان مهاجم بیان کرد و افزود: از گیاهانی که منفعت بیشتری دارند باید بهره‌برداری اصولی صورت گیرد.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری بافق اظهار کرد: بر پایه بررسی‌های صورت گرفته حدود ۶۰ درصد از بذرهای کشت شده در مراتع شهرستان در حال رشد و نمو هستند .

طرح جنگلانه با مشارکت جوامع محلی، انجمن ملی دانشگاه یزد و انجمن طبیعت گردی «گلبو» در ۱۰۰ هکتار از مراتع حاشیه روستای خودیان انجام شد و با این اقدام حدود ۴۰ درصد از ایجاد گرد و خاک و ورود ریزگردها به روستاها ، جاده و تاسیسات منطقه جلوگیری می‌شود.

مساحت شهرستان بافق یک میلیون هکتار است که حدود ۵۵۰ هزار هکتار آن به مراتع شهرستان اختصاص دارد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا