چند سالی است با همت بالای مردمان دیار آفتاب، شوره زار‌های کویر مامنی برای تولید انواع ماهیان سردابی و گرمابی است.

به گزارش عصر بافق؛ شاید کمتر کسی اسم ماهی یزدی به گوشش خورده باشد، اما دریغ از اینکه چند سالی است مردمان دیار کویر با همت و اراده بالای خود غیر ممکن‌ها را ممکن کردند و در دل شوره زار‌های کویر به تولید انواع ماهیان گرمابی و سردابی رسیدند، ماهیانی که علاوه برتولید، ایجاد اشتغال چشم گیری نیز در استان فراهم کردند.

ایجاد فرصت اشتغال ۳۰۰ بهره بردار ماهی در استان کویری

سید جمال سجادی پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۶۶ هکتار زمین استان یزد مختص تولید آبزیان به صورت تخصصی است که با این وجود بیش از ۳۰۰ پرورش دهنده ماهی در ۲۵۰ استخر دومنظوره کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

وقتی کویر سخاوت خود را به رخ می‌کشد

یک تیر و چند نشان کشاورز یزدی برای رونق تولید 

 حسینی یکی از کشاورز‌های نمونه استان یزد است که نزدیک به ۱۰ سال است از این راه امرار معاش می‌کند.

او می گوید: از سال ۱۳۸۹ وارد شغل کشاورزی شدم و با توجه به شعار سال ( اقتصاد مقاومتی ) گام برداشتم که با توجه به مسئله کم آبی استان  و استفاده از استخر ذخیره آب کشاورزی، پرورش ماهی را هم در کنار مزارع کشاورزی خود شروع کردم.

وقتی کویر سخاوت خود را به رخ می‌کشد

این کشاورز با بیان اینکه توانسته است با این کار اشتغال بیش از ۳۰ کارگر دیگر را فراهم کند افزود: این ایده و کار، علاوه بر منافع حاصل از پرورش ماهی، بازدهی کشاورزی مرزعه ام را افزایش داده است که همین افزایش باعث شد تا نیازمند کارگران بیشتری در مزارع باشیم.

حسینی در ادامه به سختی‌های متحمل شده در این مسیر اشاره کرد و گفت: سختی‌های زیادی برسر راه وجود داشت که بعضی از آن‌ها را با کمک مسئولان دور زدیم، اما بعضی‌ها هم، همچنان پا برجا است که امیدواریم با حمایت بیشتر مسئولان رفع شود.

 محبی دیگر پرورش دهنده ماهی در شهرستان بافق است که حدود ۸ سالی است در این عرصه فعالیت می‌کند.

او می‌ گوید: از ابتدا پرورش ماهی در استان یزد به صورت سنتی (خاکی) تا نیمه صنعتی در استخر‌های ذخیره آب همراه با فعالیت‌های کشاورزی انجام می‌شد، اما امروزه اصلاح سازه‌ های آبزی پروری، اعمال روش‌ های مصرف بهینه از منابع آبی مبتنی بر باز چرخ و استفاده محدود آب باعث شده تا فعالیت شیلات به سمت صنعتی هم سوق داده شود تا بیشتر شاهد استخر‌های صنعتی در استان باشیم.

آب‌ های شوری که حیات بخش ماهیان شد

رضایی دیگر پرورش دهنده ماهی گفت: عمده آب‌هایی که برای تولید ماهی در یزد مورد استفاده قرار می گیرد آب‌های شور است که بعضی از آن را حتی برای کشاورزی هم نمی‌توان استفاده کرد، این در حالی است که در بعضی از مناطق پرورش ماهی، شوری زمین باعث ایجاد دشت بزرگی از نمک زار‌های فروان در دل کویر شده است.

وقتی کویر سخاوت خود را به رخ می‌کشد

او افزود: استفاده بهینه و درست از آب در استان یزد باعث شده تا محدودیت آب، محدودیت تولید ماهی را به دنبال نداشته وحتی در کل کشور نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

یزد پایلوت پرورش تیلاپیا در کشور

جیحونی یکی از پرورش دهندگان تهرانی است که برای ایجاد اشتغال همراه با دو پسر خود به استان یزد آمده و اکنون مزارع پرورش تیلاپیا را در بافق راه اندازی کرده است .

او می گوید: شرایط ویژه آب وهوایی باعث شد تا برای پرورش ماهی، استان یزد را انتخاب کنیم و الان حدود ۵ سال است مشغول تکثیر وپرورش تیلاپیا در یزد هستیم.

این پرورش دهنده ماهی  با بیان اینکه تنها ۳ استان دیگر نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند، افزود: علاوه برگوشت ماهی تیلاپیا، بچه ماهی آن نیز به دیگر استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

جیحونی نه تنها پرورش دهنده نمونه استان است بلکه در کشور و منطقه نیز حرفی برای گفتن دارد.

او در این خصوص می‌گوید: من برای اولین بار در کشور وحتی منطقه ۲۰۰ قطعه بچه ماهی تیلاپیا را در هر متر مربع بدون تلفات پرورش داده ام که بسیار مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

وقتی کویر سخاوت خود را به رخ می‌کشد

فلاحتی، کارشناس امور شیلات وآبزیان استان یزد گفت: شرایط آب و هوایی استان یزد و دسترسی نداشتن به منابع آب آزاد و جاری، باعث شده تا پرورش ماهی تیلاپیا در استان ممکن شود، که امیدواریم با اعمال روش‌های نوین آبزی پروری، در آینده‌ای نزدیک نسبت به پرورش متراکم تیلاپیا اقدام شود تا شاهد تحولی عظیم در سیستم شیلاتی استان و تامین غذای سالم به منظور اقتصاد مقاومتی باشیم.

او در ادامه به صید ماهیان ۷۰۰ گرمی تیلاپیا در امسال اشاره کرد وافزود: ماهیانه بیش از ۲ هزار قطعه بچه ماهی تکثیر می‌شود که پیش بینی می‌شود تا پایان سال شاهد تکثیر ۲/۵ میلیون ماهی تیلاپیا در استان کویری یزد باشیم.

تولید سالانه بیش از هزار تن ماهیان سردابی و گرمابی در یزد

محمد زارع، مدیر امور شیلات وآبزیان استان یزد گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال، بالغ بر ۱۲۵۰ تن انواع ماهیان گرمابی وسردابی شامل کپور، خاویاری، تیلاپیا، سفید، قزل آلای رنگین کمان و ماهیان زینتی در استان یزد تولید شود.

وقتی کویر سخاوت خود را به رخ می‌کشد

او در ادامه افزود: باتوجه به ذائقه مردم واهمیت مصرف ماهی به عنوان غذای سلامتی، سرانه مصرف آبزیان در استان رو به رشد بوده به طوری که در سال ۱۳۹۷ سرانه مصرفی به ۹ کیلو گرم رسیده است.

استحصال مروارید سیاه در جای جای شوره زار و صادرات آن به کشور‌های اروپایی

لطفی یکی از پرورش دهندگان ماهیان خاویاری در استان یزد است که نزدیک به ۱۰ سال است در مزارع ماهی بافق انواع ماهیان خاویاری را تولید می‌کند.

او می گوید: پرورش ماهیان خاویاری در آب‌ های شور شهرستان بافق، فرصتی خدادادی به شمار می‌رود که حتی در گذشته نیز دور از ذهن بشمار می‌آمد.

وقتی کویر سخاوت خود را به رخ می‌کشد

لطفی افزود: اما امروز انواع ماهیان خاویاری از جمله فیل ماهی در استان یزد تولید می‌شود و گوشت آن نیز به دیگر استان‌ های همجوار ارسال می‌ شود.

او اظهار کرد: علاوه بر تولید گوشت، سالانه بیش از ۱۶ کیلو گرم خاویار در جای جای شوره زار‌های شهرستان بافق استحصال می‌شود که برای عرضه و فروش به استان‌های شمالی ارسال و در نهایت به کشور‌های حوزه خلیج فارس، آمریکا، آلمان وفرانسه صادر می‌شود.

پرورش ماهی در کنار کار کشاورزی ضمن اشتغالزایی و کمک به اقتصاد کشاورزان  یکی از روش‌های استفاده بهینه از منابع آبی است.

سرمایه گذاری در زمینه پرورش ماهی نمونه‌ای از اقتصاد مقاومتی است با فرهنگ‌سازی برای ورود کشاورزان به این عرصه و حمایت از تولید کنندگان می‌تواند نقش مهمی در توسعه این صنعت  و ارزآوری برای کشور داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش از سارا زارع

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *