توانمندي براي انجام فعاليت هاي مختلف حرفه اي و فني در دنياي امروز، فرد سالم و معلول نمي شناسد و تمامي افراد با سطح توانايي مختلف، سعي در انجام كارهاي آسان، سخت و حتي خيلي سخت دارند.
امروزه با وجود آموزش هاي پيشرفته و توانايي هاي مختلف در افراد معلول، نمي توان افراد ناتوان به آنها نسبت داد چرا كه بسياري از آنها در مدارج مختلف علمي، هنري، ورزشي و حرفه اي سرآمد هستند. 

با توجه به شاخصه هاي اعلام شده از سوي سازمان بهداشت جهاني، نزديك به 650 ميليون فرد معلول در دنيا وجود دارد كه اين افراد بنا به دلايل مختلف از جمله بيماري هاي مادرزادي، حوادث و سوانح طبيعي و غيرطبيعي و همچنين برخي بيماري هاي خطرناك به اين معلوليت دچار شده اند. 

در ايران نيز طبق آمار سال 90، افزون بر يك ميليون و 50 هزار نفر دچار معلوليت هستند .

يكي از مهمترين مشكلات در حوزه توجه به معلولان، نگرش مردم به معلوليت به عنوان نقص و عدم توانايي در انجام كارهاي مختلف است كه افراد معلول را روز به روز گوشه گيرتر كرده و به انزوا مي كشاند. 

اين در حالي است كه با نگاهي به اطراف خود مي توان دريافت كه بسياري از معلولان، توانمندتر از افراد عادي و معمولي درجامعه حاضر مي شوند و براي اثبات خود هم كه شده، به كارهاي سخت و در بسياري موارد، دور از توان انسان دست مي زنند كه موجب تحير ديگران مي شود. 

حضور معلول جسمي حركتي به عنوان موزيسين و خواننده موسيقي سنتي در كنسرت چند هزار نفري، انجام اختراع ثبت شده توسط بسياري از معلولان، نوشتن متن هاي مختلف در حوزه هاي علمي، فرهنگي و هنري توسط معلولان، حضور معلول جسمي حركتي با ضايعه نخاعي در جمع خوشنويسان برتر و تحصيل در دوره دكتراي دانشگاه تهران در رشته رياضي كاربردي توسط معلول ضايعه نخاعي تنها گوشه اي از حضور معلولان در رده هاي بالاي اجتماعي در كشور به شمار مي رود كه مويد تلاش بي وقفه آنان براي جدايي از ترحم جامعه است. 
از این رو در نظر داریم جهت آشنایی بیشتر مردم با توانمندی های افراد دارای معلولیت هرماهه اقدام به معرفی یک معلول موفق از شهر ،استان وکشور عزیزمان با عنوان “هر ماه آشنایی با یک معلول توانمند وافتخار امیز” نمائیم .

تهیه و تنظیم : مهرنگار گرگیج “همیار جامعه معلولین”

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *