وقتی به گذشته شهرستان بافق نگاه می کنیم و با سالهای اخیر مقایسه می کنیم می توانیم به نتایج و تجربیات خوبی در زمینه #پیشرفت دست یافته و با تجزیه و تحلیل شرایط استراتژیک منطقه، ظرفیتها، منابع و … به الگوی مناسب و بومی توسعه همه جانبه دست یابیم.

در گذشته و قبل از بهره برداری از معادن در بافق، این شهرستان دارای کشاورزی، دامداری و محصولات مختلف این کسب و کارها بوده و در زمینه صنایع دستی نیز فعال بوده و قطعا مردم با کار در زمینه های گوناگون توانسته بودند اقتصاد شهر را حفظ کنند اما بهره برداری از معادن بافق شروع تعطیلی کسب و کارهای مختلفی که سالها ریشه در تاریخ بافق داشته به جز کار در معدن بوده است به نوعی که حتی بیشتر نوجوانان و جوانان بافق را از ادامه تحصیل واداشته تا با پایین ترین مدرک تحصیلی ممکن فقط به کار در معدن فکر کنند.

قاعدتا این اتفاق نامبارک طی سالها باعث وابستگی شدید اقتصاد شهرستان به معادن، رقم زدن اقتصادی تک قطبی و شکننده برای بافق و مغفول ماندن زمینه های توسعه و کسب و کار در عرصه های مختلف شده بود.

با متزلزل شدن شرایط سنگ آهن در سالهای پس از خصوصی سازی که امری طبیعی در گذار از تغییر مالکیت دولتی و با پشتوانه دولتها به مالکیت شرکتها و حتی اشخاص، قراردادهای پیمانکاری، ارزان شدن قیمت جهانی سنگ و محصولات فولادی که در برهه ای از زمان اگر ادامه داشت سنگ آهن را از پا در آورده بود، اتمام ذخیره چغارت، و …، همچون پتک بزرگی بر سر شهرستان و مردم فرود آمده و بافقیها را از خواب غفلت بیدار کرد تا کم کم خود را از انحصار مطلق معادن خارج کرده و به موارد دیگر نیز فکر کنند.

اما در این راه مسئولان با دید باز و دارای ایده های مختلف جهت استفاده از تمام ظرفیتهای بومی توسعه که مغفول مانده بوده با تکنولوژی روز و مدرن می توانند در سرعت بخشیدن به این امر نقش بسزایی را ایفا کنند. این نقش مهم را می توان در نوع نگاه #فرماندار و تاثیر #شهردار بافق در تغییر به سمت پویایی در زمینه های مختلف بومی، صنعت گردشگری، صنایع دستی، کشاورزی، دامداری، رسیدگی به شهرکهای صنعتی، اهمیت به تکمیل زیر ساختها از جمله جاده ها، کارهای فرهنگی، رسیدگی به وضعیت آموزش و پرورش و تربیت منابع انسانی که سنگ بنای توسعه هستند و … به عینه دید و از نزدیک لمس کرد.

امیدواریم این نهضت که شروع شده با کمک تمام مسئولان شهرستان ادامه پیدا کرده و روزی با ظرفیتها و منابع موجود شهرستان بتوانیم اقتصادی بومی، پویا و رو به رشد را برای شهرستان رقم بزنیم.

شورای سردبیری عصر بافق

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *