بزرگترین اقلیت دنیا جامعه معلولین این روزها بسیار از مناسب سازی می شنود و هر روز دل گرم تر از قبل منتظر توزیع عادلانه فرصت های برابر است.این گروه گاهی اتفاقات خوبی می بینند و گاهی هم فقط می شنوند ! دسترس پذیر کردن فضاهای شهری که زیر ساخت مناسب و پیش بینی های لازم در ان دیده نشده بسیار دشوار وحساس است.بنابراین به دلیل عدم توجه درحین طراحی و ساخت،علاوه برنیاز به صرف هزینه گزاف نیاز به اموزش وفرهنگ سازی و ایجاد توجه ویژه به نیازهای خاص افراد دارای معلولیت از اهمیت ویژه ای برخورداراست تا مناسب سازی بناها وفضاهای نامناسب به صورت قابل استفاده و مفید صورت گیرد.
امیداست که ایجاد فضاهای دسترس پذیر درمرحله طراحی و سپس اجرا مورد پیگیری و بازخواست قرار گیرد تا این هدف بدون هزینه مضاعف محقق شود.اما بانگاهی به تکمیل و تصحیح بناهای عمومی و خصوصی باید گفت مسئولان عزیز لطفا تنها به نیت پرکردن گزارش کار و رزومه سازی شخصی دست به مناسب سازی نزنید.
ضمن قدردانی از تلاشهای صورت گرفته درزمینه مناسب سازی اما لازم به ذکر است که دسترس پذیر کردن یک بنا یا فضای شهری،علاوه بر نیت خیروقصد انجام مناسب سازی ،نیاز به شناخت دلایل ونیاز افراد و گروه های با نیاز خاص دارد.بنابراین بامشارکت افراد دارای معلولیت و استفاده از راه های رفته،صرفه جویی در صرف هزینه و بهبود شرایط زندگی رابرای همه شهروندان ایران بزرگ به ارمغان بیاورید.
به یاد داشته باشیم همه ما دورانی رادرطول زندگی خود با نوعی از معلولیت سپری خواهیم کرد.دوران کودکی،سالمندی،بارداری،حوادث و بیماری های زود گذر در مسیر ما قرار دارند.
بسیار ضروری ومفیداست که همه دست اندرکاران ساخت و ساز و مسئولین ،قانون حمایت از افراد دارای معلولیت را مطالعه کرده تا هم باحقوق ایشان اشنا شوند وهم باتوجه به شرایط لازم در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت،از بروز مشکلات هرچه بیشتر درجامعه هم برای خود ودیگران جلوگیری کنند.

تهیه و تنظیم:
مهرنگار گرگیج (همیارجامعه معلولین بافق)

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *