- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

دغال بازی

این نوع بازی که از گذشتگان دور به یادگار به ما رسیده ورزشی بسیار مفرح و جذاب میباشد.
مفرح بودن آن به دلیل جذب تماشاچی و خوشحالی آنان درحین اجرای بازی، ورزشی بودن بخاطر انجام حرکات خاص ورزشی که همان پرتاب سنگ است جذاب بودن آن نیز به این دلیل است که افرادی که بازی را دنبال می نمایند تمایل زیادی به انجام آن پیدا می کنند.
روش بازی به این گونه است که به فرا خور وجود بازیکن تیم بندی و یارکشی انجام و معمولا 5 الی6 نفر برای هرتیم و بازی بین دوتیم درهر سِت برگزار میگردد.
بعد از یارکشی قرعه برای شروع کننده بازی انجام و در روستا تیم شروع کننده طرف بالادست روستا قرار گرفته و پرتاب به طرف سنگ تیم پایین دست روستا انجام می شود.
هرتیم سه عدد سنگ که از نظر شکل به مانند آجر باشد مقابل خود بصورت ایستاده گذاشته و تیم مقابل با فاصله 10 الی 15متر سه عدد سنگ هم شکل تیم همانند تیم مقابل انتخاب می کنند سنگ ها به فاصله یک متر از هم قرار میگیرد.
بخاطر رعایت احترام به بزرگتر اول بزرگتر های تیم و هرنفر یک سنگ با رعایت نوبت بطرف سنگهای تیم مقابل پرتاب و چنانچه سنگ ایستاده تیم مقابل نقش بر زمین شود پرتاب کننده یک پرتاب دیگر جایزه میگیرد و نفرات بعد…
چنانچه هرتیمی زودتر موفق به انداختن سنگ های تیم مقابل گردد به سمت تیم حریف رفته و اقدام به انداختن سنگ های تیم خودش مینماید نفرات به نوبت اقدام به پرتاب سنگ مینمایند.
اخرین سنگ را هرتیمی موفق به غلتاندن آن گردد برنده بازی و نفرات بازنده باید به نفرات برنده کولی بدهند.
شیرین ترین قسمت بازی که اتفاقا همه بازیکنان لحظه شماری میکنند همانا کولی گرفتن از بازنده ها میباشد.
این سری از بازیها معمولا درتعطیلات ایام عید که مردم روستا از شهرهای اطراف به روستا می آیند با تماشاچی های زیاد انجام میگردد.
لازم به ذکر است از بازیهای بومی محلی دیگری مانند چفته بازی، چش گریزو،پنجره بلند،.پشتو بالشتو،شادزد بازی، قلم جیکو و چوقلو نیز میتوان نام برد.
گفتنی است:مسابقه دغال بازی بمناسبت روز دهیار ویژه دهیاران بخش مرکزی در روستای خوسف برگزار شد.
ماشاالله شمس الدینی قطرمی