- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

روزشمار انقلاب اسلامی بافق در اسناد ساواک (8)

1. در57/7/5 ساواک یزد طی گزارشی به اداره یکم عملیات وبررسی امنیت ایران می نویسد آقای امیر هادی{دها}دانشجوی دانشگاه مشهد چند روزی است که به بافق آمده و اکثرا جوانان را علیه دولت تحریک و آنانرا به همبستگی با آشوبگران تشویق می نماید.اکبر غلامزاده راننده جراثقال {ثقیل}ذوب آهن در مجلسی اظهار می دارد که ما چه پیشرفتی داشته ایم که اسراییل با دوسه ملیون جمعیت هم از لحاظ صنعت و هم از لحاظ تولیدات به مراتب از ایران پیشرفته تر است!. ساواک دستور کنترل رفتار واعمال نامبردگان به ویژه امیر دها را صادر می نماید.
2. در57/7/5 ساواک یزد طی گزارش دیگری به اداره یکم عملیات وبررسی امنیت ایران می نویسد آقایان حاج ابوالحسن کریمی،حاج میرزاعلی شکوهی،محمد دهقانشاهی و محمد شایق، همه مغازه دار، جریانات و اعتصابات شهرستان بافق را هدایت وتحریک می نمایند و کریمی سمت رهبری را داشته و افراد 18-17ساله را وادار به توزیع اعلامیه در بافق می کند.
3. در 57/7/9کلیه مغازه های بافق در اعتراض به محاصره منزل امام در نجف توسط پلیس عراق تعطیل ولی ادارات دولتی و مدارس و ذوب آهن باز بودند.
4. در 57/7/9شهربانی بافق پنج برگ اعلامیه محمد صدوقی و{امام}خمینی را که در مورد محاصره منزل {امام}خمینی در نجف بود از مسجد جامع بافق جمع آوری می نماید.درروز نهم مهر مغازه های بافق در اعتراض به محاصره مزبور تعطیل بود و اعلامیه ای به امضای دانش آموزان بافق در محکومیت آن در مسجد جامع بافق نصب می شود.
5. در 57/7/13کارکنان اداره پست بافق در محل کار خود حاضر ولی از کار کردن خودداری می نمایند.
6. در 57/7/14 تعدادی از کارکنان و کارگران تعمیر گاه چغارت نامه ای مشتمل بر 14 خواسته به مدیر عامل شرکت سهامی خاص سنگ آهن مرکزی ایران {بافق} ارسال و تهدید می نمایند اگر تا سه روز آینده رسیدگی و تامین نشود دست به اعتصاب خواهند زد.مهندس اقتصادی مدیر عامل وقت درروز 57/7/15 طی جلسه ای که از ساعت 10 صبح تا 16 عصر طول می کشد یک به یک خواسته ها رابررسی و متذکر می شود که بعض خواسته ها قابل اجرا ولی زمانبر وبعضی غیر ممکن است.وی ده روز از معترضین وقت می خواهد تا درخواست آنان را به اطلاع مدیر عامل ذوب آهن اصفهان رسانده ونتیجه را به اطلاعشان برساند.آقای قاسمی سرپرست حفاظت و انتظامات سنگ آهن بافق نیز مراتب را به ساواک یزد ارسال می دارد.
7. در 57/7/18 در ساعت 12 آقای اقتصادی در جلسه ای در سینما ی خسرو مهر با کارکنان معترض اعلام می نماید که مدیر عامل ذوب آهن اصفهان با حق مسکن، حق خواربار و سختی کار وضرایب متعلقه و بعض خواسته ها موافقت نموده ولی تعدادی در ساعت 17 عصر ضمن تجمع در سینمای مزبور خواسته های خودرا طی تلگرافی به نخست وزیری ارسال و اعلام می دارند چنانچه تا 7/24 مورد رسیدگی قرار نگیرد دست از کار خواهند کشید.تعداد کارکنان وکارگران شرکت در آن زمان 2781 نفر بوده که 42 نفرشان روسی بودند.ساواک یزد نیز گزارشی از این اعتراض را به اداره کل سوم ساواک ایران ارسال می کند.دراین روز دبیرستان وحشی بافقی هم به مدارس اعتصاب کننده استان می پیوندد.
8. در 57/7/19 حدود 60 نفر از کارگران معدن زیرزمینی کوشک بافق در اعتراض به کمی دستمزد ازرفتن به سرکار خودداری می نمایند.با پادرمیانی مدیر عامل قرار می شود روز شنبه جلسه ای در سالن اجتماعات پیرامون خواسته هایشان تشکیل شود..عبدالله حاجی شیخ مدیر اداری کوشک طی نامه ای به ساواک یزد ،محرک اصلی کارگران را آقای محمد بابایی فرزند عبدالله به همراهی عباس فلاح شمس الدین فرزند حسن ساکن سیدآباد،حسین بابایی هرمیزی فرزند اصغر ساکن آّب سنگ ،حسین رضایی سنجدکی فرزند میرزاحسن ساکن زارکوه گزارش می نماید.
9. در 57/7/20در پایان سخنرانی شیخ بهلول در مسجد جامع در ساعت 19 حدود 40 نفر از جوانان ونوجوانان حاضر در مسجد مبادرت به ایراد شعارهایی ضد ملی وضد میهنی می نمایند که ساواک دستور شناسایی محرکین و عوامل اصلی آنان را صادر می کند.
10. در 57/7/24حدود 400 نفر از کارگران ساختمان،فروشگاه و باشگاه خسرومهر بافق دست از کار می کشند.
11. در57/7/24ساعت 19 تعدادی از جوانان 16 تا 20 ساله بافقی پس از اتمام نماز جماعت در مسجد جامع شعارهایی علیه شاه و نظام وقت می دهند که سه نفر از آنان به نام های محمود رحیمی فرزند تقی،علی اکبر عباسی{عباسیان}فرزند محمد و سید حسن میر بافقی فرزند رضا که بینشان نامه رسان حزب رستاخیز هم می باشد مورد شناسایی ساواک قرار گرفته و دستور کنترل نامبردگان صادر می شود.
12. در 57/7/25 اعتصابات صنفی در استان یزد با اعتصاب کارکنان شرکت سهامی سنگ آهن مرکزی بافق آغاز می شود.کارکنان 32 خواسته(پرداخت فوق العاده شغل،سختی کار،پاداش حسن انجام کار، سالی دودست لباس ،احداث بیمارستان و داروخانه ،رفع تبعیض و….) از مسوولین سنگ آهن بافق و 34 خواسته از ذوب آهن اصفهان( تغییر و محاکمه آقای اقتصادی مدیر عامل و…) داشتند.حدود ده روز بعد هیئتی از تهران برای رسیدگی به خواسته آنان راهی بافق شده واعتصاب پس از برگزاری جلساتی با نمایندگان آنان و موافقت با بعض خواسته هایشان در 57/8/13 شکسته می شود ولی پس از چند روز دوباره ادامه می یابد.
13. در 57/7/27ساواک یزد طی گزازشی به اداره یکم عملیات وبررسی ساواک کشور اعلام می نماید که مرتضی بافقی کارگر کارخانه جنوب یزد باتفاق 21 نفر دیگر عکس{امام} خمینی را در سالن کارخانه نصب و به کد66{شاه} توهین نموده وتعدادی شعار هم روی دیوارهای کارخانه نوشته اند.در گزارش دیگری نیز اعلام می نماید که “سیدمحمد حسینی بنابه دعوت جواد و محمدحسین قائمی به بافق آمده و علنا برروی منابرش به کد66 اهانت نموده و مردم را علیه دولت تحریک می نماید.ضمنا یاددشده در جلسه خصوصی به یکی از دوستانش اظهار می نماید که خیلی دوست دارم دستگیر شوم زیرا درآن صورت موقعیت خوبی پیدا خواهم نمود و کارم بهتر پیش خواهد رفت”.اداره یکم ساواک کشور به دایره عملیات دستور می دهد وی را کاملا تحت کنترل بگیرند.در گزارش دیگری در همین تاریخ به اداره کل سوم امنیت کشور آقایان عباس دوست حسینی واعظ،میزان عدل رئیس وقت مخابرات اردکان ،جواد قائمی بنای ذوب آهن و علی حایری اردکانی کارمند ذوب آهن بافق را به عنوان طرفداران افراطی خمینی معرفی می نماید.
14. در 57/7/29شهربانی استان طی گزارشی به ساواک یزد اعلام می دارد که حسن بلبلی نیا معروف به حسن نانوا از متعصبین مذهبی و طرفداران افراطی {امام}خمینی بوده که مطالب تحریک آمیز زیادی علیه دولت اظهار می دارد.ساواک دستور کنترل غیر محسوس اورا صادر می نماید.