- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

روزشمار انقلاب اسلامی بافق در اسناد ساواک / قسمت (4)

۱- در ۵۷/۱۱/۱۲ دو برگ اعلامیه درباره واقعه اخیر قم در کانتینرکارگران ذوب آهن بافق مشاهده می شودکه توسط حفاظت شرکت گرد آوری می گردد. ساواک می نویسد :در همان شب جلسه قرآن در منزل عبدالرسول منتظر کارمند شرکت در خسرومهر نزدیک محل نصب اعلامیه ها برقرار بوده ” لذا دستور مراقبت از شرکت کنندگان و شناسایی عوامل مزبور صادر گردید.
۲- در ۱۱/۱۳ دو فقره اعلامیه در تابلوی اعلانات سنگ شکن و خانه های کارگران چغارت بافق در محکومیت حوادث قم نصب شده بود که اقای خلقتی ،انتظامات وقت هویت نصاب را ناشناس اعلام می کند.ساواک دستور شناسایی عوامل را به ساواک بافق و گروهان ژاندارمری بافق صادر می کند.
۳- در ۱۱/۱۸ یک برگ اعلامیه درمورد حوادث قم به تیر برق دریکی از کوچه های بافق نصب بوده که توسط مامورین جمع می گردد.
۴- در ۱۲/۲ سید علی نقی سلیمانی فرزند احمد که اخیرا روضه خوانی می کند ضمن صحبت با شخص دیگری در باره واقعه تبریز و اینکه در بافق خبری نیست اظهار داشته نخیر فقط خود من دو برگ اعلامیه واقعه قم داشتم که یکی را در خیابان وحشی بافقی درب مغازه حاجی رمضان تشکری و دیگری را روی دیوار میدان خان الصاق نمودم ولی همان ساعت نامردها ها کنده اند! به نظر می رسد مخبرین ساواک از نامبرده تعمدا سوال نموده اند تا به منبعی دست یابند. دستور کنترل نامبرده صادر می شود.
۵- در ۱۲/۱۵ حبیب و اکبر مرشد زاده {حبیب شمر}از اهالی بافق که همراه هیئتی به مشهد رفته بودند چند حلقه نوار هرکدام به مبلغ ۳۰۰ ریال خریداری وبا خود به بافق می آورند.نوارهای مزبور به لهجه ترکی بوده و مربوط به وقایع اخیر قم بوده و مطالب تحریک کننده زیر را گوشزد می نمود:گزارش روزنامه ها غلط وهیچ حمله ای به کلانتری قم نشده.- علت تظاهرات قم هتاکی روزنامه ها به روحانیون بود…-ماموران بدون اخطار قبلی به زن وبچه مردم شلیک کرده اند….ضمنا ازروی نوار مزبور تکثیر و دراختیار متعصبین مذهبی قرار داده شده.
۶- در ۱۲/۲۰ شیخ احمد کافی ضیافتی فرزند محمد برای سخنرانی به مدت ده روز در مهدیه وارد بافق می شود.
۷- در ۱۲/۲۱ تعداد ۶ برگ اعلامیه در دانشسرای راهنمایی یزد پخش می گردد که توسط نیروهای امنیتی جمع می شود.ساواک در پایین گزارش می نویسد اعلامیه ها توسط ابوالفضل شیخ شاب بافقی فرزند جواد دانشجوی سال دوم توزیع شده.ضمنا گفته می شود برادر نامبرده نیز در تهران توسط سازمان امنیت دستگیر وزندانی شده است.ساواک دستور کنترل غیر محسوس نامبرده و دوستان ومعاشرینش را صادر می نماید.
۸- صبح روز عید نوروز ۱۳۵۷ تعدادی اعلامیه دست نویس مضره در کوچه های شهر بافق الصاق شده که جمع آوری و نسبت به شناسایی ودستگیری عاملین اقدام می گردد.
۹- در ۵۷/۱/۸ آقای ابوالفضل ادیب رئیس انجمن شهر بافق در ساعت ۱۲ در جلسه ای در حضور صفری شهردار بافق،آخوندی زاده رئیس آموزش وپرورش،زاهدی رئیس بهداری وبهزیستی و اعضای شورا اظهار داشته که مقصر اصلی این وضع دولت است .چرا باید دولت بنزین را گران کند؟مردم حق دارند اغتشاش و آشوب نمایند.مردم بایستی از حق خود دفاع کنند…وی جمع رااز رفتن به مراسم سلام های رسمی منع و در جواب اینکه چرا خودت سلام عید را آمدی می گوید من اواخر سلام آمدم و کاردیگری داشتم که آمدم!. هنگ ژاندارمری یزد می نویسد مراتب به استانداری، ساواک و گروهان ژاندارمری بافق ابلاغ گردید که وی راغیر محسوس تحت کنترل قرارداده وهرگونه عمل خلافی ازوی مشاهده شد فورا گزارش نمایند.
۱۰- در ۵۷/۰۱/۱۰ بمناسبت چهلم شهدای تبریز مراسمی در حظیره یزد منعقد و به راهپیمایی و درگیری انجامیده و شهر حالت جنگی می گیرد.در بافق تعدادی از مغازه ها تعطیل و اعلامیه های زیادی که توزیع شده بود توسط شهربانی گردآوری و مغازه های تعطیل صورت برداری می شود.
۱۱- در۱/۱۰ مقداری اعلامیه مضره توسط سیدعلی حسینی اهل وساکن بافق که فعلا در قم طلبه می باشد برای میرزاجوادقائمی به بافق ارسال تا توزیع شود.