- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

روزشمار انقلاب اسلامی بافق در اسناد ساواک/ قسمت (3)

1. در 54/11/5 کاظم ناصر قلی کارمند ذوب آهن بافق ومیرزاعلی تشکری راننده ذوب آهن بافق به تهران رفته واز آخوندی به نام کبیر {کبیری} جهت روضه خوانی دهه آخر محرم دعوت بعمل می آورند که ساواک دستور بررسی سوابق کبیری را صادر می کند.
2.در56/1/14 سیدمحمدمعزالدینی که اهل بافق و کارمند کارگزینی آموزش وپرورش اصفهان می باشد به یزدآمده و در حین ملاقات بااقای آزادی از بستگانش در اداره پیش آهنگی در برابر کارمندان و خدمتگذار آن اداره به کد66{محمدرضاشاه} اهانت می نماید.ساواک دستور تحقیق داده تادرصورت صحت موضوع ،مراتب به مرکز گزارش شود.
3. در ساعت 8 صبح 56/2/20 6یا7نفر از واعظین اهل یزد که یکی از آنان اقای افضلیان ساکن اشکذر بوده بایک دستگاه استیشن به بافق وارد ومقصدخودرا کوهبنان اعلام و اظهار می دارند آیت الله صدوقی اخیرا سپاه اسلام تشکیل داده اند وچنددستگاه ماشین هم خریداری کرده اند وماماموریت داریم جاهایی که واعظ ندارند سفر نموده وتبلیغ اسلام نماییم.ضمنا سراغ منزل اقای سیدجواد میرغنی زاده و شیخ عباس دوست حسینی را گرفته اند.ساواک دستور کنترل رفتار و گزارش فعالیت آنان را به تهران صادر می نماید.
4. در 56/2/31 سه تن از واعظین عضو سپاه اسلام به بافق وارد و ضمن شرکت در مراسم روضه خوانی ها اظهار می دارند که قصد دارند منزلی را در مجاورت یکی از مساجد بهاباد خریداری و حوزه علمیه دائرنمایند.
5. در 56/4/12هیبت اله محمدی فارسانی اهل شهر کرد که دراردوی عمران ملی شماره 10 در بافق بسر می برد طی سخنانی اظهار داشته:آزادی نداریم و نوار کاستی از سخنرانی هاشمی نژاد را با 4 جلد کتاب از مکارم شیرازی،فخرالدین حجازی و علی حجتی کرمانی را شرکت کنندگان ارایه می دهد.ساواک دستور تحت نظر گرفتن نامبرده را که دانشجوی دانشسرای اردکان است با توجه به تحریک آمیز بودن نوار کاست مزبور صادر می نماید.
6. در 56/5/3پاکت نامه ای شامل یک صفحه کاغذ سفید پانج شده از تهران به آدرس بافق ،خیابان پهلوی کوچه مسجد جامع پ18 نصرت اله اقطاهی ارسال می شود که با توجه به مشکوک بودن از توزیع آن توسط ساواک جلوگیری به عمل می آید!ضمناآدرس فرستنده جعلی بوده.
7. درساعت 18 روز 56/5/5شیخ محمودواعظ شهیدی ساکن مشهد همراه یک مداح برای روضه خوانی درمسجد 14 معصوم به بافق وارد و مورد استقبال عداه ای به سرکردگی میرزاجواد قائمی قرار می گیرد.ساواک دستور تهیه گزارش از منابر نامبرده را باتوجه به اظهارات سال گذشته اش که بر خلاف مصالح کشور بوده صادر می کند.
8. در56/6/29چندین نامه بدون امضا به وسیله پست به عنوان حاج سیدجواد میرغنی زاده واصل می شود که خطاب به وی نوشته شده ما از آقای خمینی حمایت می کنیم و شماچرا در منبرهایتان حمایت نمی کنید؟.ساواک دستور کنترل مکاتبات و شناسایی ارسال کنندگان را صادر می نماید.
9. در 56/8/28 یک پاکت محتوی یک برگ اعلامیه به عنوان آقای ادیب رئیس انجمن شهر بافق پست می شود که تحویل ساواک می گردد.
10. در56/9/11از ساعت 15 تا 17 مجلسی به دعوت شیخ عباس دوست حسینی بمناسبت چهلم درگذشت سیدمصطفی خمینی در مسجد جامع بافق برگزار ونامبرده ضمن تعریف وتمجید از امام خمینی با القاب خاصی نام می برد و جمعیت هم با نام امام صلوات می فرستند.او اضافه می کند:از روح الله خمینی سوال نموده اند که مارکسیست های اسلامی خودرا وابسته به او می دانند و مشارالیه رسما اعلام داشته این گروه ها هیچگونه وابستگی به وی ندارن و اعلامیه اش بدست او هم رسیده است. بنازم به این کوه،کوه ایمان،این قهرمان شجاعی که هم در قم ثابت بود هم در نجف…ساواک دستور کنترل و مراقبت ازاعمال و رفتار دوست حسینی را به منبع خود صادر و اضافه می نماید که شیخ عباس خودرا دربافق👇

مامور ساواک معرفی نموده است!!
11. در 56/9/16 تعدادی اعلامیه با نام رزمندگان خلق ایران در دانشسرای عالی یزد بر دیوارهای دانشسرا نصب و تعداد 5 فقره آنها در زیر کتب و دفاتر سیدرضا هاشمی بافقی کشف می شود.ساواک دستور کنترل نامبرده و دوست نزدیکش را صادر می نماید.
12. در 56/9/19 شیخ عباس دوست حسینی به ساواک احضار و تفهیم اتهام شده و تعهدی کتبی مبنی بر اینکه ” روی منبر مطالبی که جنبه سیاسی و خارج از تبلیغ دین مبین اسلام داشته باشد پرهیز نموده و به وظایف دینی وتبلیغی خود عمل نمایم” داده وامنیت داخلی ساواک دستور می دهد چنانچه رعایت ننمود با وی برخورد شدید صورت گیرد.
13. در56/9/20 رضا روحانی فرزند هاشم برای سخنرانی بمدت ده شب در حسینیه امامزاده عیدالله و کاظم نخجوان پور فرزند محسن در حسینیه میانگاه به بافق وارد می شوند.
14. در56/9/25رضا روحانی در میانگاه موضوع اولادکمتر ،زندگی بهتر را اشتباه توجیه می نماید که تو سط ساواک احضار وبه وی تذکر داده می شود.
15. در56/10/1 شیخ رضا روحانی در آخرین شب منبرش در امامزاده عبدالله به شدت به بهایی گری حمله و رسما اعلام می نماید که داشتن حساب در بانک صادرات حرام بوده و خرید پپسی و ایران کولا را تحریم می نماید.اهالی بافق نیزدر3و4و5و56/10/6 برای مسدود نمودن حساب خود دربانک صادرات مراجعه و آنقدر مراجعات زیاد بوده که برای برقراری نظم از وجود پلیس استفاده می شود.ساواک دستور تجدید نظر در مجوز منبر های نامبرده را صادر می کند.
16. در 56/10/5شیخ رضا روحانی طی سخنانی در امامزاده عبدالله بافق اظهار می نماید که گوشت یخ زده ،ذبح اسلامی نداشته و مصرف آن حرام است،لذا روز 56/10/4 حدود 200 نفر وروز 10/5 حدود 800 نفرازکارگران ذوب آهن بافق از گرفتن غذا خودداری نموده اند.توضیح اینکه تعداد کل کارگرانی که از غذای نمیروزی استفاده می نمودند حدود 1200 نفر می باشند و گوشت مصرفی شان از سرد خانه یزد تامین می شد.
17. در 56/10/15 دانش آموز محمد حسین ناصر بافقی فرزند محمد علی به جرم شکستن شیشه های سینما شهر فرنگ یزد در شب های احیای ماه رمضان در چهار ماه قبل دستگیر و به ساواک و دادگاه اطفال معرفی می شود.
18. در1356/10/21 قاسم دخیلی از تجار بافقی تبار ساکن قم به اتهام تحریک مردم و شرکت در راهپیمایی 19و20 دی ماه 56 دستگیر و به سه سال تبعید درشهر تویسرکان محکوم می شود.
19. در 56/10/26 سه برگ اعلامیه در باره واقعه قم(کشتار قم) مبنی بر ابراز تسلیت به مسلمانان و محکوم کردن آن که در نقاط مختلف شهر بافق نصب شده بود گردآوری و دستور شناسایی عوامل آن صادر می گردد.
20. در 56/11/11شعارهای ” درود به مجاهدین راه حق،مرگ بر استعمار ومرگ بر این دولت روی درب و پرچم شهرداری بافق نوشته شده بود.
21. در56/11/12دو برگ اعلامیه درباره واقعه اخیر قم در کانتینر کارگران ذوب آهن بافق مشاهده شده که توسط حفاظت شرکت گرد آوری می شود. ساواک می نویسد :در همان شب جلسه قرآن در منزل عبدالرسول منتظر کارمند شرکت در خسرومهر نزدیک محل نصب اعلامیه ها برقرار بوده ” لذا دستور مراقبت از شرکت کنندگان و شناسایی عوامل مزبور صادر گردید…. ادامه دارد