چاه خاور

بہ گزارش عصر بافق ؛ این مجموعه شامل، یک چاه آب، ۲ برج دیده بانی و کاروانسرا قرار گرفته در مسیر جاده قدیم بافق – یزد؛ از معدود بناهای به جای مانده از دوران سلجوقیان است که البته در کنار آن یک کاروانسرای صفوی نیز ساخته شده است.
باستانی پاریزی اعتقاد دارد که نام اصلی این بنا “چاه قاورد” بوده و قاورد حاکم سلجوقی کرمان در حدود ۹۵۰ سال پیش که در آن زمان بافق یکی از ولایات مهم حکومت مستقل و خودگردان کرمان بوده است، دستور حفر این چاه و احداث بنای کاروانسرا را جهت تامین امنیت مسیر و باراندازی کاروان ها داده است.
لازم به توضیح است که سلجوقیان کرمان یا قاوردیان، شاخه‌ای از سلجوقیان بودند که از حدود قرن ۵ تا اواخر قرن ۶ هجری در بخش‌هایی از کرمان و مکران (سیستان و بلوچستان امروز) حکومت می‌کردند و مؤسس این سلسله، عماد الدین قرا ارسلان قاورد بود که پس از جنگ و مبارزه، حکومت این دیار را بر عهده گرفت. در این زمان بود که برای نخستین بار حکومتی مستقل به مدت ۱۵۰ سال در کرمان تشکیل شد و این سرزمین از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، علمی و ادبی به اوج قدرت خود رسید.
به هر حال، امروزه این بنای تاریخی هنوز روی پای خود ایستاده و فرسایش طبیعی و بی مهری های بشری هر چند به آن آسیب زده ولی نتوانسته آن را تخریب کند و بنابراین، به سهولت قابل استحکام بخشی، مرمت، بازپیرایی و تعریف کاربری روز می باشد.
از علاقمندان به سرمایه گذاری و کارآفرینی در حوزه گردشگری دعوت می گردد از این بنای باشکوه و زیبا بازدید و طرح های خود را جهت احیاءِ و رونق دوباره آن ارائه دهند و مطمئن باشند که مدیران شهرستان بافق و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از هیچ گونه همکاری و مساعدت دریغ نخواهند کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *