- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

5 تن محصول کینوا در بافق برداشت شد

مقدار پنج تن محصول كينوا از سطح چهار هكتار از مزارع شهرستان بافق برداشت شد.

حميدعسكري باقرآبادي مدير جهادكشاورزي بافق در گفتگو به خبرنگار ما با اعلام خبر بالا افزود: اين گياه شبيه غله و داراي پروتئين است و از دانه‌هاي آن براي مداواي بيماري ديابت، رفع مشكلات گوارشي و سياليك و همچنين از ساقه، علوفه و كاه آن براي خوراك دام و بعضاً سبزي تازه استفاده مي‌شود.

وي نوع رقم كشت شده كينوا را تي‌تي كاكا بيان كرد و افزود: اين محصول در مزارع روستاهاي دشتخون، علي آباد،‌ اكبرآباد، صدرآباد و حسن‌آباد واقع در اطراف شهر بافق كشت و برداشت شده است.

او دوران رشد كينوا را سه ماه اعلام و اضافه كرد:‌اين گياه با شرايط آب و هوا و اقليم بافق سازكاري دارد و در طول سه ماهه پائيز به ثمر مي‌رسد و برداشت مي‌شود.

مدير جهادكشاورزي شهرستان بافق با يادآوري اين‌كه كينوا يك گياه سنتي است كه قدمت پنجهزار ساله دارد اضافه كرد: كينوا بسيار سبكتر و خوش‌هضم‌تر از دانه‌هاي برنج و منبع غني پروتئين، منيزيم، فيبر، ويتابي ب2، پتاسيم و ديگر مواد معدني مانند آهن است.

وي با تأكيد بر اين‌كه گياه كينوا كم آبخواه است و با آب و زمين شور هم سازگاري دارد گفت: كشت اين گياه از سياست‌هاي مهم وزارت جهاد كشاورزي به شمار مي‌رود و چنانچه فوايد آن ترويج و براي عرضه، بازاريابي مناسب انجام گيرد كشاورزان زيادتري در شهرستان بافق به كشت اين محصول ترغيب و تشويق خواهند شد.

او به ويژگي‌هاي ذكر شده كينوا اشاره و بيان كرد: پيش‌بيني مي‌شود با توجه به خصوصيات ياد شده، اين محصول با استقبال كشاورزان بافقي روبرو شود و سال آينده كشت آن پنج تا 6 هكتار افزايش يابد. عسكري، طول دوره كوتاه رشد (حدود سه‌ماه)، كم آبخواه بودن با توجه به خشكسالي‌هاي چند سال اخير را از ويژگي‌هاي مهم گياه كينوا خواند و يادآور شد: بيش10 نفر بهره‌بردار در اين حوزه به كار مشغول هستند.

كينوا به خاويار شهرت دارد و با توجه به وجود مقدار زياد آهن، اسيد فوليك، كلسيم، امگا3 و اسيدهاي آمينه، براي كنترل و پيشگيري بسياري از بيماري‌ها موثر است.

كينوا گياهي است كه به خاطر دانه‌هاي خوراكي‌اش كاشته مي‌شود و به خانواده اسفناج شباهت دارد، در آمريكاي جنوبي مي‌رويد و نحوه طبخ دانه‌هاي آن مشابه برنج است. محصولات عمده شهرستان بافق پسته، خرما، جو، گندم و روناس است و مزارع و باغ‌ها از آب 121 رشته قنات و از طريق 127 حلقه چاه كشاورزي عميق و نيمه عميق آبياري مي‌شود.

منبع=روزنامہ اطلاعات