شهردار بافق گفت: باغ پرورش و تولید گیاهان دارویی با رویکرد ایجاد یک موزه زنده گیاهی به مساحت ۲ هکتار در تفرجگاه بزرگ آبشار این شهر ساخته می شود.
به گزارش عصر بافق ؛ سید علی نوروززاده با بیان اینکه احداث این مجموعه از قبل پیش بینی شده است گفت: زمین مساعد،تعویض و بکارگیری خاک زراعی، تامین زیرساخت برق، آب برای کاشت، راه دسترسی ،خزانه پرورش نشا و… از جمله اقدامات اولیه این باغ است که در آن بیش از …. گونه گیاه دارویی پرورش داده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه چند سالی است بحث استفاده از گیاهان باارزش دارویی در مجموعه آبشار مطرح شده است عنوان کرد: با اقلیم آب و هوایی بافق می توان گیاهانی همچون بابونه، اسطوخودوس، رزماری، عناب، نعنا فلفلی، بادرنجبوبه و… را پرورش داد تا دست مایه تحقیق و پزوهش نیز قرار گیرد.
نوروززاده افزود: بحث پیوست های اقتصادی و تحقیقاتی در فضای سبز موضوعی است که می تواند به پایداری فضای سبز، هدف دار و اقتصادی بودن آن کمک کند.
شهردار بافق همچنین با اشاره به انتخاب مرکزی برای تحقیقات گیاهان دارویی از طریق پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی یزد تصریح کرد: در این مجموعه می توان کلکسیونی از گیاهان دارویی ارزشمند کویری را تولید و به بازار مصرف عرضه کرد.
وی ضمن قدردانی از حمایت فرماندار و معاون وی در این خصوص خاطر نشان کرد: پس از بررسی های مداوم، بازدیدها، بررسی نظرات و استانداردهای لازم، ۳۵ نقطه برای این کار در استان یزد در کانون توجه قرار گرفت که نهایتا تفرجگاه آبشار، به عنوان مرکز طب سنتی و باغ گیاهان دارویی برگزیده شد.
شهردار بافق با اشاره به هدف گسترش و توسعه کاشت گیاهان دارویی در شهر و منازل عنوان کرد: قطعا این طرح در پایداری فضای سبز و مبلمان شهری و همچنین ایجاد مشاغل خانگی تاثیرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به ظرفیت گل و گیاه دارویی و برداشت در بازه زمانی طولانی،کم آبخواه بودن،سازگاری با شوری و اقلیم گرم و خشک،و همچنین پایداری و سود آوری آن عنوان کرد: اعتبارات لازم برای تامین زیرساخت فضای سبز، نهالستان، افزایش قدرت شبکه برق،خاکبرداری به عمق لازم و تامین خاک زراعی مناسب اختصاص یافت.
شهردار بافق همچنین به اهمیت موضوع در رابطه با ایجاد مرکز طب سنتی، تولید عرقیجات، عصاره گیاهی و فرآورده های گیاهان دارویی، عرضه و فروش و همچنین احداث مرکز تحقیقات علمی پرورش و خدمات دهی به شهرهای استان یزد و کرمان و انتقال دانش و تجربیات اشاره کرد وافزود: کم آبخواه بودن گیاهان دارویی، ایجاد کارگاههای بسته بندی و فراهم کردن زمینه اشتغال خانگی، شعار اقتصاد مقاومتی را در عمل محقق می سازد.
نوروززاده با ابراز خرسندی گفت: در این فرآیند، نهاد علمی مانند دانشگاه یزد وارد موضوع می شود و بودن این نهاد در کنار شهرداری اتفاق بسیار خوبی را رقم خواهد زد به طوریکه در آینده نزدیک تلفیقی از علم و عمل را شاهد خواهیم بود.
وی به کارگیری بار علمی و دانش اساتید در منطقه را متذکر و یادآور شد: پیوند بین دانشگاه و صنعت در تضمین این طرح اثراتی ثمر بخش خواهد داشت.
شهردار بافق در پاسخ به اینکه شما در خصوص کشت زعفران با توجه به اینکه گیاه کم آبخواهی است چیست گفت: این مبحث نیاز به بررسی بیشتر دارد اما گستره گیاهان دارویی به قدری بالا است که جای هیچگونه نگرانی بابت اجرای پروژه باقی نمی ماند.
این مقام مسوول همچنین تصریح کرد: با احداث باغ ایرانی و حمام سنتی چرخه نیاز به گیاهان دارویی تکمیل می شود چرا که می توان از آن در راستای طب سنتی و احیا فرهنگ مصرف گیاهان دارویی استفاده کرد.
نوروززاده به مبحث گردشگری این موضوع نیز اشاره کرد و یادآور شد: یکی از حلقه های گردشگری بازدید و تحقیق در مورد گیاهان دارویی است که می تواند توجه گردشگران را از اقصی نقاط ایران و جهان به شهرستان بافق جذب کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *