خواندیم به تازگی جلسه ای با حضور فرماندار در دفتر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد پیرامون بررسی مشکلات میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان برگزار گردیده و در این نشست بحث #ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی به اداره که یکی از مشکلات اساسی در حوزه #میراث_بافق بود بزودی مرتفع خواهد شد.
اما #مصطفی_فاطمی در حاشیه بازدید از جشنواره تابستانه در پارک آبشار بافق در گفت و گو با خبرنگار عصر بافق چه گفت: “سرانجام نمایندگی بافق امتیازات لازم برای تبدیل شدن به اداره را از سوی میراث فرهنگی کل کشور کسب کرد” ولی با کمال تعجب در ادامه گفته: “اما چارت سازمانی این نمایندگی به خاطر #محدودیت_مجلس برای افزایش تعداد نیرو و چارت سازمانی هیچ تغییری صورت نمی کند و صرفا عنوان نمایندگی به اداره تغییر می کند، چارت نمایندگی میراث بافق ۲ نفر است، یکی مسئول نمایندگی و دیگری نیروی یگان ویژه که البته نفر سوم هم از سازمان دیگری در این نمایندگی مشغول است”
ما که نفهمیدیم که بالاخره میراث بافق اداره هست، اداره شده، نمایندگی است، قرار است پیگیری شود تا اداره شود؟ اگر کسی فهمید برای ما هم توضیح دهد ولی یک توصیه به جناب فاطمی داریم، لطفا با مردم روراست باشید، اگر میراث بافق نمایندگی است که هست با یک اسم عوض کردن شما دقیقا چه خدمتی به بافق کرده اید؟ اگر اداره شده و یا می شود بالطبع چارتش نیز باید به چارت اداره تغییر کند و این خود بی قانونی است که اداره ای چارت نمایندگی را داشته باشد، راستی محدودیت مجلس فقط برای بافق است؟ ما که بخیل نیستیم لطفا همانطور که محدودیت مجلس برای خودتان حل شد برای بافق هم به همان شکل عمل کنید.
اما نکته جالب تر داستان اینجاست که وی در خصوص پایین بودن میزان بودجه میراث کل برای بافق ضمن تایید این موضوع گفته: “بودجه ملی بر اساس آثار تاریخی ثبت ملی به هر شهرستان تعلق میگیرد و بافق به دلیل تخریب آثار تاریخی آن در دور قبل چیزی از آثار باقی نمانده تا ثبت ملی شود”
البته شنیده های ما حاکی از ساخت برخی از اماکن تاریخی تخریب شده در دیگر شهرستانها از پایه و اساس است. ما شما را مدیری قدر می شناختیم و صاحب نفوذ، ذهنیت ما را خراب نکنید اما سوالهای که در ذهنمان هست، لطفا جهت شفاف سازی و حرکت به سمت بازسازی اعتمادهای از بین رفته پاسخ دهید:
– آیا تمام آثار تاریخی ثبت ملی بافق اکنون به لحاظ نگهداری در شرایط ایده آل است؟
– لطفا بفرمایید شهرستانهای میبد، اردکان و بافق هر کدام چند بنای ثبت شده ملی دارند؟
– اگر شهرستانی در مقابل شهرستانهای صاحب نفوذ و از بخت بد زیاده خواه محروم واقع شده باشد و بناهای ارزشمند خود را که ثروتی ملی است ثبت ملی نکرده باشد و با توجه به شرایط سخت فعلی ثبت ملی این اماکن و اینکه بودجه هم بیشتر بر اساس بناهای ثبت ملی باشد، این شهرستان در مقابل بناهای ارزشمند در حال تخریب چه گلی باید به سر بگیرد؟
– بودجه اختصاص داده شده در ۵ سال گذشته به شهرستانهای میبد، اردکان و بافق به تفکیک چقدر است؟
– تعداد نیروی اداره و پایگاههای پژوهشی شهرستانهای میبد و اردکان شامل نیروهای وزارت کشوری، مامور، پیمانکار و یا هر نوع قرار داد دیگری را شفاف اعلام کنید.
پ.ن.: یکی از دلایل تخریب آثار تاریخی، نمایندگی بودن میراث شهرستان بر اثر محرومیت، ثبت ملی نشدن برخی بناهای موجود، عدم نگهداری برخی بناهای حتی ثبت ملی شده، نبود بودجه و نیروی کافی بوده است.
شورای سردبیری عصر بافق

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *