- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

کارآفرینها انسانهای با ارزشی هستند دوستشان بداریم

بہ صورت کاملا اتفاقی ذهنمان رفت به سمت خانواده رسولیها در بافق، سفره خانه سنتی، کباب بناب، لوازم آرایشی و پیتزا تمشک وقتی در شهرستان نگاه می کنیم رسولیها هستند، نکته ویژه در این خانواده #ژن_کار_آفرینی است، اگر برخی خصیصه ها در وجود آدمی خوبی یا بدی آن مطلق نبوده و نسبی سنجیده می شود ولی وجود این ژن ارزشمند در جای جای این کره خاکی به صورت مطلق مثبت و عالی است.

کمی بیشتر که در ذهنمان که درگیر موضوع #کارآفرینی شده بود چرخیدیم، دیدیم امثال این خانواده ها اطراف ما چقدر زیاد است اما نسبت به آمار کلی یک اجتماع کم، همیشه در ذهن ما و در جامعه، کار آفرینی به کسانی اطلاق شده که دست به کارهای بزرگ زده و تعداد زیادی از نیروهای بیکار جامعه را در کسب و کار خود جذب و مشغول به کار کنند اما اگر به حقیقت ماجرا با دقت بیشتری نگاه کنیم حتی فردی که کسب و کار کوچکی را تنها برای خودش راه اندازی کرده تا بواسطه آن از پس خرج و مخارج زندگی خود به تنهایی برآید نیز یک کارآفرین است، او توانسته با این کسب و کار یک نفر از #آمار_بیکاری جامعه بکاهد، بدون اینکه بخواهیم توهینی به افرادی که به نوعی در کارهای دولتی و در کسب و کار دیگران مشغول به کار هستند داشته باشیم و یا سوء تفاهمی پیش بیاید همان یک نفر گلیم خود را از آب کشیده، سربار جامعه نیست و از زمین و زمان طلبکار نبوده است بلکه در حال خدمت به کارفرمای بزرگتری است که کل خلقت در دستان اوست.

برادران کوشکی زاده، یزدی نسب، تقیزاده، طالعی، عباسیان، پوراکبری، میرعلمی و … در صنف لبنیاتی؛ برادران محبی، کارگران، خواجه ای و … در صنف ساندویچی؛ برادران امیدوار، زعیمیان و … در صنف شیرینی فروشی، در شیرینی فروشی امیدوار که علاوه بر این کسب و کار در زمینه خیری و ورزش نیز فعال است چند نفر مشغول به کار هستند؟ غلامعلی پورها و فعالیت در اصناف مختلف؛ هراتیها در صنف شیشه بری، سقف و شیشه ماشین؛ عباسپورها، صادقیها، آقاباباییها، زمانیها، علیزاده ها و … در صنف رانندگان و ماشین سنگین؛ برادران دهستانی، دهقانزاده، قانعی و … در صنف رستوران و هتل، چند نفر از مجموعه رستوران و هتل علمدار قانعی به عنوان یک کار آفرین موفق حقوق می گیرند؟! برادران دهقانشاهی و فرجامی در لوازم خانگی و کتابفروشی؛ طباطبایی، باقری، زعیمیان و … امور مذهبی، خیریه و اقتصادی، حجت الاسلام طباطبایی به عنوان یک کارآفرین نمونه ضمن فعالیتهای ارزشمند فرهنگی چند نفر را مشغول به کار کرده است؟ تشکری، زینلی و … در صنف داروخانه، کسی اطلاع داشته در داروخانه شبانه روزی دکتر زینلی ۱۷ نفر مشغول به کار هستند؟! برادران سروش و لطفی در صنف پمپ بنزین، صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ، شرکت داران و پیمانکاران خرد و کلان، کارگاههای تولیدی، خدماتی و هزاران مورد دیگری که نمی توان در این نوشته محدود یکجا به آنها اشاره کرد.

لازم به ذکر است که مقوله کارآفرینی از درجاتی نیز برخوردار است که آیا واقعا فرد به کسب و کار خود ایمان دارد یا خیر در کنار آن جای دیگری نیز مشغول به کار است؟ فرد کارآفرین دنباله روی دیگران است یا نه ایده های جدیدی را به عنوان راه اندازی کسب و کار خود دنبال می کند؟! ناگفته پیداست که ابتکار در کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار از ارزش بالاتری برخوردار بوده و جامعه را به سمت پیشرفت، توسعه و تمدن بهتری سوق خواهد داد.

علی ایحال قصد از نوشتن این متن بیشتر به خاطر ذهنیت نامساعدی که مردم شهرستان بافق بدون در نظر گرفتن ارزش کار این افراد و درک کردن مشکلاتی که در طول این مسیر گریبانگیر آنان است و به حالت کلی و عام نسبت به کسبه بافقی پیدا کرده اند و در جاهای مختلف و فضای مجازی نیز بارها عنوان شده و می شود که بازار بافق فلان است و بهمان است و ما خریدهایمان را در یزد انجام می دهیم، کوتاهترین، بهترین و با ارزشترین صحبت و تعریف را دین مبین اسلام در رابطه با این قشر با ارزش اجتماع داشته که الکاسب حبیب الله، لطفا با این کارآفرینان چه کوچک و چه بزرگ مهربانتر باشیم، سعی کنیم ضمن درک مشکلات پیدا و پنهان از دیدمان، آنها را دوستشان بداریم و به رونق کسب و کارشان به هر طریقی کمک کنیم که در واقع و در نهایت امر به خودمان و جامعه مان خدمت کرده ایم.

پ.ن.: اسم و فامیلهای ذکر شده صرفا جهت روشن شدن بهتر مطلب و ادای حق کلام بوده و اگر امکان ذکر اسم و فامیل همه فراهم نبود عذرخواهی می کنیم.

شورای سردبیری عصر بافق