- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

خانواده، اولین نهاد آشنایی فرد با زندگی اجتماعی

مشاور و مددکار کلانتری مرکزی شهرستان بافق با حضور در پایگاه بسیج نرجس خاتون، در جمع بسیجیان، گفت: محیط خانواده اولین و با دوام ترین عاملی است که در رشد شخصیت افراد تاثیر می گذارد.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، عطیه شیرازی مشاور و مددکار کلانتری مرکزی شهرستان بافق در جمع بسیجیان پایگاه نرجس خاتون شهرستان گفت: اولین نهادی که فرد را با زندگی اجتماعی آشنا می سازد خانواده است و محیط خانواده اولین و بادوامترین عاملی است که در رشد شخصیت افراد تاثیر می گذارد و در صورت استحکام و انسجام خانواده، شاهد جامعه ای محکم و رو به رشد خواهیم بود و در غیر اینصورت فرد به انزوا می رود و این انحطاط سبب ویرانی جامعه می شود.
وی افزود: خانه و خانواده عوامل مهم و تاثیرگذار شخصیتی افراد جامعه می باشند و کانون خانواده که متشکل از بزرگترها و فرزندان است تاثیرات متقابل تربیتی افراد را به جامعه برگردان می کند و این عامل مهمی در جوامع بشری است.
این کارشناس ادامه داد: مهمترین و اصلی ترین مسیر نفوذ خانواده بر جامعه فرزندان می باشند که با خصوصیاتی که از والدین به ارث می برند می توانند تاثیرات مثبت و یا منفی را در جامعه اعمال نمایند. البته این نفوذ والدین تنها جنبه وراثتی نداشته بلکه روشهای آشنایی فرزند با زندگی جمعی و فرهنگی، تاثیرات بیشتری را بر ساختار جامعه می گذارد.
از این رو خانواده سالم باید دارای ویژگیهایی باشد تا از موفقیت و سلامت کامل با رویکردهای مثبت در جامعه برخوردار گردد.
۱.در خانواده موفق و سالم، رفتارها و گفتارهای مبهم و دوپهلو (نیش و کنایه) وجود ندارد و همواره سعی می شود که ارتباطات شفاف باشد تا کمتر سوء تفاهم پیش آید.
۲.در خانواده سالم، افراد به دنبال فرصتی هستند که همدیگر را خوشحال کنند و تنها به فکر خود نیستند.
۳.در خانواده سالم اعضای خانواده نه تنها به نیازهای مادی و زیستی، بلکه به نیازهای معنوی، روانی و روحی یکدیگر نیز توجه می کنند.
۴.در خانواده سالم افراد احساسات و عواطف خود را ظاهر می کنند و سعی نمی کنند به دلایل مختلف آن را مخفی نگه دارند.
۵. در خانواده سالم، هر اندازه فهم، درک و گذشت و خداترسی زن و شوهر بیشتر باشد توان مقابله و رویارویی با حوادث و ناملایمات بیشتر است.
۶.افراد به سخنان یکدیگر با علاقه گوش می دهند.
۷. اشتباهات افراد نشانه ای از رشد تلقی می شود و در صورت به وجود آمدن آن، افراد یکدیگر را سرزنش نمی کنند.
۸. در تماس با یکدیگر و ابراز علاقه، احساس آرامش و راحتی می کنند.