بافق با وجود اینکه یکی از شهرهای برتر حوزه گردشگری استان یزد و کشورمان در سال‌های اخیر است، این روزها موضوع دفع نامناسب نخاله‌های ساختمانی آن در حال تبدیل شدن به یک نگرانی بزرگ است.

به گزارش عصر بافق ؛  مسئولان شهرستان معدن‌خیز بافق چند سالی است که با اقدامات شایسته و موفق خود این منطقه گرم و کویری را در کانون توجه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار داده‌اند.

درخشش در حوزه مدیریت گردشگری، تعریف و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و تفریحی، رضایت‌مندی گردشگران، ارتقای خدمت‌رسانی به مهمانان نوروزی، کیفیت اطلاع‌رسانی و ایجاد و توسعه تاسیسات گردشگری از مهم‌ترین مولفه‌های انتخاب بافق به عنوان یکی از شهرهای برتر گردشگری ایران در سال‌های اخیر بوده است، با این وجود دپوی نامنظم و نامناسب نخاله‌های ساختمانی در برخی از مناطق حاشیه‌ای و راه‌های دسترسی به این شهر زیبای کویری، چهره‌ی این خطه را خدشه‌دار و گاهاً نیز نازیبا کرده است.

هر چند این موضوع در بسیاری از شهرهای استان به صورت‌های مختلف رخ می دهد ولی مدیران بسیاری از شهرها نیز این موضوع را با ایجاد مکان‌های خاص تخلیه نخاله‌های ساختمانی و مدیریت مناسب قبل از تبدیل به مشکل رفع کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که مسئولان شهرستان بافق نیز باید اهتمام بیشتری به این موضوع که امروز تنها یک نگرانی است ولی عدم مدیریت مناسب می‌تواند آن را به معضلی برای این شهر در حال رشد تبدیل کند، داشته باشند.

شهردار بافق در این خصوص گفت : هرچند ساخت و ساز و تولید نخاله‌های ساختمانی در هر جامعه‌ای اتفاق می‌افتد و امری طبیعی است ولی در شهر بافق به دلیل لزوم بازسازی بافت‌های فرسوده و غیراستاندارد شهری، این مسئله به طور محسوس مشاهده می‌شود. این روزها ساخت و سازهای فاقد استانداردی که حتی بعضاً عمری بیش از 10 سال نیز ندارند، بدون هیچ گریزی در حال نوسازی هستند اما دفع نخاله‌های ساختمانی ناشی از آنها نیازمند راهکاری مناسب است.

سید علی نوروز زاده ، هدفمند کردن نخاله‌های ساختمانی را ضروری می‌داند و می‌گوید: بهترین اقدام در این رابطه ایجاد محلی مناسب جهت دپو، ذخیره و بازیافت این نخاله‌هاست ولی در عین حال نیز بدترین حالت زمانی روی می‌دهد که محلی برای جمع‌آوری و نظارت بر این نخاله‌ها وجود نداشته باشد.

وی لازمه این اقدام را هماهنگی تمام دستگاه‌ها اعم از شهرداری، فرمانداری، بخشداری، محیط زیست و منابع طبیعی عنوان و تصریح می‌کند: در صورت بی‌توجهی به موضوع نخاله‌های ساختمانی به تدریج حاشیه شهرها و جاده‌ها تبدیل زباله‌دان و محلی برای زندگی جانوارن موذی مانند پشه سالک و موش‌ و به دنبال آن افزایش ریزگردها و آلودگی‌های زیست محیطی خواهیم بود.

شهردار با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن نشست‌های تصمیم‌گیری در مورد مدیریت نخاله‌های ساختمانی بافق با حضور دستگاه‌های مربوط، یادآور می‌شود: موضوع نخاله‌های ساختمانی در قالب طرح جامع پسماند شهری در حال برنامه‌ریزی و تدوین است.

رییس محیط زیست شهرستان بافق هم در این خصوص بیان داشت : این نخاله‌های ساختمانی به علت تخلیه در مناطق حاشیه‌ی شهرها، منبع تکثیر و پرورش جانوران موذی مانند انواع جوندگان و پشه‌هاست و بیماری‌های مختلفی مانند سالک و هاری به واسطه این عامل شایع می‌شوند. از سوی دیگر ریزگردها نیز به دلیل تجمیع غیراصولی این نخاله‌های ساختمانی افزایش پیدا می‌کنند لذا مدیریت آن‌ها ضروری است.

سید جلال موسوی، مدیریت نخاله‌های ساختمانی را در حوزه کاری شهرداری می‌داند هر چند که به گفته وی، این موضوع هنوز جزو اولویت‌های شهرداری محسوب نمی‌شود.

وی تاکید می‌کند: باید با عامل نخاله‌های ساختمانی مقابله کرد تا این عامل تبدیل به معضلی برای این شهرستان نشود.

منبع : ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *