مواد لازم:
برای قالب 20 سانتی با دیواره 10 یا 12 ( برای 12 نفر )
آرد قنادی: 125 گرم معادل 1 پیمانه
پودر قند: 125 گرم معادل 1 پیمانه سرخالی
تخم مرغ خنک: 5 عدد
بیکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری سرصاف(4 گرم)
نمک: نوک قاشق چایخوری
وانیل: 1 قاشق چایخوری
آب جوش: 3 ق سوپخوری
پودر کاکائو 4 تا 5 قاشق تقریبا 40 گرم

طرز پخت:
بهترین آردی که دارین رو همیشه برای کیک استفاده کنین..
اگه پودر قند ندارین، شکر رو آسیاب کنین و بعد هم الک کنین
کف قالب رو فقط کاغذ روغنی میندازیم . به هیچ وجه دیواره رو روغن چرب نمی کنیم…
آرد و نمک و بیکینگ پودر رو مخلوط و سه بار الک کنید.
تخم مرغ های خنکمون رو زرده و سفیده شو جدا می کنیم … (پس لازم نیست مثه کیک های دیگه از قبل دربیاریم تا همدمای محیط بشن..باید خنک باشن)..سفیده ها رو با همزن می زنیم..با دور متوسط …سفید که شد نصف پودر قند رو می ریزیم توش و بازم می زنیم تا فرم بگیره و از ظرف نریزه و میذاریم کنار یا توی یخچال
زرده ها و وانیل رو با بقیه پودر قند مخلوط می کنم و کمی با همزن می زنیم … آب جوش رو سریع می ریزیم و هم می زنیم همزمان تا زرده پخته نشه… سرعت عمل داشته باشین! هم زدن زرده ها بعد از ریختن آب باید زیاد باشه تا جایی که کرم و کشدار بشه و از حالت روون در بیاد
خب دیگه همزن رو می ذاریم کنار و سفیده رو آروم و با لیسک به زرده اضافه می کنیم و دورانی هم می زنیم تا به خوردش بره …بعدم مخلوط آرد رو کم کم اضافه می کنم و بازم دورانی با لیسک مواد رو یکنواخت می کنیم…نکته مهم در هم زدن توی این مرحله، اینه که باید با لیسک مواد رو فولد کنیم یعنی هم نزنیم…بلکه از یک سمت به سمت دیگه تا کنیم (بهتره که سفیده و آرد رو به تناوب مخلوط کنیم)
توی قالب می ریزیم … سه چهارم قالب باید مواد باشه.این کیک پفش خوبه پس درنظر بگیریم…
قالب رو توی فری با درجه حرارت 175 می ذاریم که از قبل به مدت یه ربع داغ شده باشه و چیزی حدود 40 تا 50 دقیقه زمان می دیم بهش تا بپزه…بازم خودتون چک کنین البته … بعد از اینکه با خلال دندون چک کردیم و از پختش مطمئن شدیم در میاریم با قالب برعکس (سر و ته ) روی یه توری و اجازه می دیم خنک بشه. اینجوری پف کیکمون دیگه نمی خوابه .
وقتی خنک شد اطرافش رو کمی آزاد می کنیم و کیک رو از قالب بیرون میاریم.
بافت کیک عالی، نرم و سبک و بسیار خوشمزه..صد البته می دونین که کیک های اسفنجی چون هیچ روغنی نداره کیک مناسبی هست برای خامه کشی.
این بود کیک اسفنجی ساده 🎂🎂 برای کیک اسفنجی کاکائویی مثل دستور بالا فقط دو قاشق از آرد رو کم می کنیم و 40 گرم کاکائو رو با آرد الک می کنیم . برای شطرنجی شدنش تصاویر رو ورق بزنید متوجه میشید. با استفاده از کاترهای دو سایز مختلف وسط دایره ها گذاشته سعی کنید مساوی قالب(کاتر) بزنید که شطرنجی های منظمی داشته باشید.بعدهم با آب میوه با برس مرطوب می کنید تمام لایه ها رو و خامه کشی می کنید و تزیین می کنید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *