در خبرها آمده بود که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور از آغاز عملیات ساخت بیمارستان تامین اجتماعی سرطان یزد در آینده نزدیک خبر داده است.ایشان ابراز امیدواری کرده صدور مجوزهای اولیه این بیمارستان صورت گرفته و با اهتمام مسئولین و همراهی خیران گرانقدر ساخت این طرح آغاز خواهد شد

نقد و نظر

سرطان، بیماری که با شنیدن اسمش ما را یاد درد‌های مزمن و درمان به صورت شیمیایی می‌اندازد، بیماری خطرناکی که با کم توجهی در درمان به موقع , می‌تواند به راحتی جان فرد بیمار را بگیرد.
در اساس آمار منتشر شده از ثبت احوال 5 عامل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومورها، بیماری‌های دستگاه تنفسی، حوادث غیرعمد و بیماری‌های عفونی مهم ترین دلایل مرگ‌های ثبت شده هستند.

بر اساس آمار بیشترین دلیل مرگ و میر در افراد از سن 50 تا 74 سال انواع سرطان و تومور است تعداد مرگ و میر به دلیل انواع سرطان و تومور در استان آذربایجان غربی، خراسان رضوی و یزد بیشتر از استان‌های دیگر است.

سرطان، پس از بیماری‌های قلب و عروق دومین عامل مرگ در دنیا و سومین عامل در ایران بوده و در این میان  یزد سومین استان کشور در زمینه بروز بیماری سرطان در کشور است.
بنيان بهداشت و درمان Axios international كه در اين زمينه فعاليت دارد، اعلام كرده است كه از ۲۰ ميليون مورد جديد ابتلا به سرطان تا سال ۲۰۳۰، ۱۳ ميليون مورد به مرگ منجر خواهد شد
اين بيماري سالانه جان ۳۰ هزار نفر را در كشور مي‌گيرد.
متاسفانه سالانه بیش از ۱۸۰۰ نفر مبتلا به سرطان در یزد شناسایی می‌شود، بر اساس آمار منتشره به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت در استان یزد بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ نفر به سرطان  مبتلا می‌شوند.
از میان عوامل مختلف ایجاد این بیماری دو عامل آلاینده‌های محیطی، مصرف مواد غذایی ناسالم که منشا صنعتی دارند قابل توجه هستند.
اما مشخص نیست, چند درصد از این بیماران با کدام یک از دلایل فوق به این بیماری دچار شده اند!
توسعه صنایع آلاینده در مجاورت یزد و نیز شهرهای تابعه, و عدم توجه به خط قرمزهای زیست محیطی باعث شده این روزها یزد آلبومی باشد از انواع بیماری های خطرناک که سرطان یکی از آنهاست.
اما بجای توسعه بخش سلامت, و توسعه محیط زندگی امن و سالم, با بهانه قطب پزشکی و ظرفیت های توریسم درمانی , بخش های درمانی چون قارچ در گوشه و کنار این شهر در حال رویش هستند و مطمئنا با این نوع نگاه, اگر در هر کوچه و خیابان یک بیمارستان هم بسازند باز کم است.
مصرف دخانیات و الکل، عدم تحرک، آلاینده‌های محیطی، مصرف مواد غذایی ناسالم و بعضی از عوامل عفونی از علل افزایش بروز سرطان‌ها است و کنترل این عوامل می‌تواند بیش از ۴۰ درصد بروز سرطان‌ها را پیشگیری کند.
اما نوع معماری شهری و سبک زندگی و جریانات اجتماعی و اقتصادی, مجال توجه یزدی ها به این مساله مهم را گرفته است.
کاش در کنار توسعه مراکز درمانی, توسعه مراکز سلامت هم مد نظر قرار میگرفت, اما برخی معتقدند سرطان سوای از بیماری یک صنعت پر سود است و ما در این رابطه قضاوتی نمیکنیم.

حسن بلندیان

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *