جریانی که چالشهای جدی را رقم خواهد زد….

✳️ نیمه اول شهریور ۹۷ سپرده های یکسال کارگزاران اقتصادی کشور با نرخ سود ۱۵ درصد سر رسید خواهد شد.

🌀 هرچند حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از مجموع ۱۲۷۳ هزار میلیارد تومان سپرده های مدت دار فعلی در سیستم بانکی در بهمن ۹۶ با خطای آشکار بانک مرکزی مبنی بر انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۲۰ درصد در بهمن ۹۷ سر رسید خواهد شد.

❌ حالا خبر می رسد برخی بانک های کشور کمتر از یک ماه مانده به زمان سر رسید سپرده های با نرخ سود ۱۵ درصدی در شهریور ماه ۹۶، فروش اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۱۸ درصد را به مشتریان خود پیشنهاد می دهند.

⁉️ آیا سپرده گذاران در شهریور ۹۷ با نرخ سود ۱۸ درصد نقدینگی خود را در بانک ها حفظ خواهند کرد؟

⁉️ آیا موج اصلی حمله به بازار های ارز و طلا در نیمه دوم سال ۹۷ آغاز خواهد شد؟

⁉️ با نرخ سود سپرده ۱۸ درصد، بانک ها با چه نرخی تسهیلات خواهند داد؟ انگیزه ای برای دریافت تسهیلات به قصد کسب و کار وجود خواهد داشت؟

♨️ اینها چالش های اساسی پیش روی دولت روحانی و رئیس کل بانک مرکزی جدید ایشان است.

⭕️ تصور کنید ترامپ و ایالات متحده آمریکا بخواهند با یکجانبه گرایی و دشمنی آشکار در نوامبر ۲۰۱۸ (آبان ۹۷) فاز دوم تحریم ها علیه کشورمان را نیز آغاز کند.

🛑 پیش بینی رفتار سپرده گذاران در شهریور ماه ۹۷ در این شرایط بسیار دشوار است. به نظر می رسد چند بانکی که این روزها اوراق گواهی سپرده با نرخ سود ۱۸ درصد را پیشنهاد می دهند به نوعی دارند قبل از سر رسید شهریور ماه ۹۷، سپرده گذاران را افکار سنجی می کنند.

❇️ نمی دانم این چالش شهریور ماه چه سرنوشتی خواهد داشت. اما باور دارم اگر تا زمان سر رسید سپرده های یکسال در شهریور ماه ۹۷ دولت و بانک مرکزی بتواند یک ثبات نسبی در بازارهای ارز، طلا و خودرو حاکم کند، شانس موفقیتش در مقابل این چالش بیشتر خواهد بود.
🖌 دکتر عباس علوی راد

 

✍نقد و نظر:
البته بنا نداشتیم این موضوع را منتشر کنیم و حدود یکماه است که با مسولین و صاحب منصبان , مطلب را مطرح کرده ایم اما چون بالاخره از برخی رسانه ها موضوع منتشر و رسانه ای شد مجبور به انتشار و نقد آن هستیم.
باور داریم که نباید همه مشکلات را به رسانه کشاند و نباید کد به دشمن داد, اما اگر اتاق های فکر و اندیشه ورزی به میدان می آمدند و این موج اندیشه, برای یافتن راهکارهای مقابله با بحران های اقتصادی اخیر نقش آفرینی میکردند زیر آوار مصیبت های پی در پی اقتصادی نمیرفتیم.
هنوز هم دیر نشده
هرچند خیلی زود دیر میشود…..
✍حسن بلندیان

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *