- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

پرواز مرغ خرما رنگ کن بر فراز نخلستان های بافق

با به صدا در آمدن آواز و پرواز کلاغ های سبز که در اصطلاح محلی به آن ‘مرغ خرما رنگ کن’ هم می گویند، پخته شدن خرما به مردم شهر نوید داده می شود.
به گزارش عصر بافق ؛ در نیمه دوم مرداد و قبل از پخته شدن خرما، مردم شهرهایی که نخل های سرافراز، زینت بخش شهرشان شده شاهد پرواز پرندگانی با بالهای مایل به رنگ سبز هستند که آمدنشان ارتباط مستقیمی با خرما، رسیدن این محصول و ایجاد روحیه نشاد و شادمانی در بهره برداران دارد.
هرسال با گرم شدن هوا خوشه سبز خرما کم‌کم رنگ زیبای قرمز یا زرد به خود می‎گیرد و دقیقا در همین زمان، این پرنده زیبا در نخلستان ‌های سر به فلک کشیده بافق ظاهر می شود و با آواز خوش خود به کشاورزان نوید رنگ شدن خرما و نزدیکی به فصل برداشت این محصول را می‌دهد.
برخی از قدیمی های بافق به این پرنده خوش الحان ‘بلبل خرما’ هم می گویند و آمدن آن را به نخلستان ها خوش یُمن می دانند.
و حالا نخلستان های بافق این روزها میزبان ‘مرغ خرما رنگ کن’ یا ‘کلاغ سبز’ است، واژه ای که برای خیلی ها غریب به نظر می رسد اما واقعیتی است که می گوید کلاغ می تواند سیاه نباشد و مژده دهنده رسیدن خرما یکی از محصولات ارزشمند صادراتی باشد.
بعد از این که پرنده خرما رنگ کن بر بلندای نخلستان های بافق از این شاخه به آن شاخه نشست کم کم شهریور ماه از راه می رسد و فصل خرما پزان آغاز می شود و نخلکاران این محصول را از آخر شهریور تا پایان مهر برداشت می کنند.
بعد از برداشت محصول خرما، این پرنده از این شهرستان کوچ می کند تا سال آینده در همین فصل که دوباره مهمان کشاورزان و نخلستانهای این دیار باشد.
هوای بافق در بعضی از این روزها به بیش از 48 درجه سانتیگراد می‌رسد ولی زیبایی نخلستان‌ها و آواز این پرنده در لابه‌لای شاخه‌های خرما از نظر یک گردشگر، منحصر بفرد است و باعث جذب گردشگران و دوستداران محیط‌ زیست و قبول تحمل رنج سفر به شهر نخل و آفتاب می شود.

***کلاغ سبزی که آفت ها را هم نابود می کند
یکی از کشاورزان بافقی گفت: وقتی کلاغ سبز از شاخه ای به شاخه دیگر پرواز می کند به نخلکاران این نوید را می دهد که فصل برداشت خرما نزدیک است.
محمد علی کارگران افزود: این پرنده، برعکس نامش، رنگارنگ است و با صدایی خوش الحان، هم سالم بودن و عاری از آفت بودن خرما را نوید می دهد و هم موسم چیدن خوشه های این محصول را با نوای دلنشین خود یادآور می شود.
وی بیان کرد: پرنده مورد اشاره، حشرات موذی و کرم‌های درخت که همزمان با رسیدن خرما زیاد می‌شوند را هم شکار کرده و از آفت زدگی خرما جلوگیری می‌کند.
یکی دیگر از باغداران بافقی هم گفت: از زمان کودکی که با پدر و گاهی پدر بزرگ به نخلستان ها می آمدم مرغ خرما رنگ کن را در اواخر تیر کم و بیش و در ماه مرداد مخصوصا نیمه دوم زیاد می دیدم و احساس می کردم پدرم از دیدن این پرنده خوشحال به نظر می رسد.
حسین محمدی ادامه داد: پدر بزرگم این پرنده را کلاغ می نامید اما هیچ شباهتی به آنچه پدر بزرگ می گفت نداشت زیرا این پرنده رنگارنگ و بسیار زیبا، برعکس کلاغ که صدایی گوش خراش دارد با چهچه بلبل گونه، مهمان نخلستان های بافق می شود.

***فعالیت 2 هزارو 600 بهره بردار خرما در بافق
مدیر جهاد کشاورزی بافق هم  اظهار داشت: از اوایل مرداد ماه، مردم بافق شاهد پرواز پرندگانی سبز رنگ هستند که آمدنشان ارتباط مستقیمی با خرما و رسیدن این محصول دارد.
حمید عسکری باقر آبادی افزود: کشاورزان بافقی، آمدن پرنده در نخلستان از نیمه های مرداد را نویدی برای آغاز تغییر رنگ خوشه‌ های خرما می‌دانند.
به گفته عسکری بیش از دو هزار و 600 بهره بردار در حوزه پرورش و تولید خرما در شهرستان بافق فعالیت دارند.
این مسوول به نقش مرغ خرما رنگ کن در جذب گردشگر اشاره کرد و افزود: دوستداران محیط زیست برای دیدن این پرنده زیبا حتی گرمای بیش از 48 درجه بافق را نیز تحمل می‌ کنند تا شاهد و ناظر پرکشیدن و نشستن این پرنده بر شاخه های درخت باشند.

*** مژده راه اندازی 2 واحد فرآوری خرما در بافق
فرماندار بافق هم گفت: قرار است 2 واحد فرآوری این محصول با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با هدف ایجاد صنایع تبدیلی در بافق راه‌اندازی شود که این انقلابی در بحث نخیلات خواهد بود و اشتغالزایی را در پی دارد.
‘محمد زاده رحمانی’ تصریح کرد: بیش از سه هزار و 100 هکتار از اراضی و باغات بافق زیر کشت درخت خرما است و نخلستان هایی راست قامت با چشم اندازی زیبا را مقابل دیدگان آدمی قرار می دهد.
یکهزار و 400 هکتار سطح زیر کشت خرما محصول بومی و بقیه از ارقام کبکاب، زاهدی و پیارم و مقداری مضافتی است که پا جوش درخت آن از برازجان بوشهر به این شهرستان منتقل و کشت شده است.
کشاورزان بافقی، هم اینک به طور متوسط سالانه بیش از چهار هزار تن خرما از ارقام مختلف برداشت و به بازار مصرف عرضه می کنند.
از اجزای درختان خرما برای تهیه حصیر، پادری، جارو، کلاه، بادبزن، طناب و دیگر محصولات حصیری استفاده می شود و عمده صنایع دستی بافق مرهون و وابسته به نخل است.
برداشت خرما در شهرستان بافق همه ساله از اوایل شهریور تا اواخر مهرماه انجام می شود که امسال با توجه به گرمی بیش از حد هوا برداشت این محصول در برخی مناطق، اندکی زودتر آغاز خواهد شد.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.

خبر : اصغر عسکری