محمد رضا صباغیان در نشست خبری با اصحاب رسانه بافق در خصوص وضعیت بلاتکلیف #فولاد_ابویی گفت: “مافیای فولاد نمی گذارد! من چنین مهلتی ندادم (مهلت سه ماهه ای که از طرف فرماندار پس از جلسه شبانه با وزیر مطرح شد) ابویی گفت اگر مشکلش حل شود شروع به کار می کند هنوز مشکل حل نشده است. و مشکلش #مافیای_فولاد است. کار برزگی است و مشکلات زیادی سد راهش است. چون تمام آن ۷ طرح دولتی بوده و فقط فولاد بافق خصوصی است و دلیل دیگر  آن ۷ شهر معدن دیگری ندارند اما بافق معدن دارد. فکر می کردند اگر خصوصی شود زودتر به بهره برداری برسد اما چنین نشد!”
باید به نماینده محترم عرض کنیم که ظاهرا از هفت طرح فولاد استانی باقیمانده، شش طرح با مشارکت بخش خصوصی قوی به پایان رسیده است. لازم به ذکر است که در ابتدای تعریف، دولت نسبت به تکمیل این هشت طرح فولاد استانی تعهد داشته و می بایست پس گذشت یکسال از بهره برداری، آنها به بخش خصوصی واگذار شوند. اما در میانه راه این طرحها یکی یکی به بخش خصوصی واگذار شده است و طبق گفته مسئولین مربوطه در گذشته ۸۰ شرکت خصوصی خواستار اجرای این ۸ طرح بوده اند. متاسفانه اولین طرحی که به بخش خصوصی واگذار شد طرح فولاد بافق که شرکت سنگ آهن در حال ساخت آن و حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشت بوده و آن هم به طور کامل و به یک سرمایه گذار ضعیف! اما برای بقیه طرحها به جز طرح قائنات خراسان جنوبی و بافت کرمان داستان متفاوت بود و ایمیدرو مصمم به اتمام این طرحها بود هر چند که مشکلات فولاد بافت نیز با پیگیری مرتفع شد که بعدا به آن بیشتر می پردازیم و فولاد قائنات هم در شرف پایان است. در مجموع با جذب بیش از 1080 میلیارد تومان سرمایه از سوی بخش خصوصی طی سال های 93 و 94 ، روند اجرای طرح های فولاد استانی نسبت به گذشته سرعت گرفت. تصمیم ایمیدرو برای جذب سرمایه تاثیر بسیار مثبتی بر اجرای طرح های فولاد استانی داشت به طوری که مشارکین 65 درصد سهام این طرح ها را در اختیار می گیرند اما در دو طرح از طرح های مذکور شامل فولاد سبزوار و بافت، میزان مشارکت به 80 و 85 درصد نیز رسید. برای اجرای طرح های مذکور استفاده از فاینانس در سال 91 در دستور کار قرار گرفت که با مشکلات متعددی همراه بود اما ایمیدرو در سال 93 در راستای استفاده از توان داخلی و اقتصاد مقاومتی، تصمیم به جذب مشارکت کننده بخش خصوصی گرفت و ظاهرا تمامی طرحها به جز یک طرح که هنوز مشکل دارد واگذار شد ولی هیچگاه نظارت و کمک ایمیدرو مانند طرح بافق یزد منتفی نشد.
۱- شرکت فولاد #سفيد_دشت چهار محال و بختياري که واحد احيا مستقيم آن به عنوان اولين طرح از واحدهاي هفت گانه استاني فولاد کشور با حمايت ها و پشتيباني شرکت فولاد مبارکه، در آذر ماه سال ۱۳۹۵ بهره برداري رسيد، در سال ۱۳۹۶ با توليد ۴۸۰ هزار تن آهن اسفنجي خود را براي دستيابي به موفقيت هاي بيشتر در سال جاري آماده کرده است. همانطور که سایت این شرکت نشان می دهد ۶۵ درصد از سهام فولاد سفید دشت به شرکت #فولاد_مبارکه واگذار شده و ۳۵ درصد در تملک دولت (ایمیدرو) باقی مانده است.

۲- مجتمع فولاد غدیر #نی_ریز یکی از ۸ طرح تولید فولاد استانی تولید آهن اسفنجی و فولاد سازی دولت … و 1 میلیون تن فولاد در استان فارس و شهرستان نی ریز احداث و به بهره برداری رسیده است .
همانطور که سایت این شرکت نشان می دهد ۶۵ درصد از سهام فولاد نی ریز به #شرکت_بین_المللی_توسعه_صنایع_و_معادن_غدیر واگذار شده و ۳۵ درصد در تملک دولت (ایمیدرو) باقی مانده است.

۳- واحد‌ فولاد‌ #شاد‌گان یکی از طرح‌های هفت‌گانه فولاد‌ی که از سال ١٣٨٥ کلنگ‌زنی آن انجام شد‌ه بود‌، در تاریخ ۹۶/۹/۲۰ پس از چند‌ین سال توقف با واگذاری ٦٥ د‌رصد‌ سهام آن به فولاد‌ خوزستان توسط اسحاق جهانگیری معاول اول رئیس‌جمهوری افتتاح شد‌. همانطور که سایت این شرکت نشان می دهد ۶۵ درصد از سهام فولاد شادگان به شرکت #فولاد_خوزستان واگذار شده و ۳۵ درصد در تملک دولت (ایمیدرو) باقی مانده است.

۴- فولاد #قائنات به دلیل عدم جانمایی درست و احتمالا عدم استقبال سرماه گذار دولتی مانده و در صورتی که نماینده‌ی مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در آبان ماه ۹۳ از راه‌اندازی فاز نخست کارخانه فولاد قائنات در سال آینده خبر می دهد اما در آبان ماه ۹۶، استاندار خراسان جنوبی در بازدید از کارخانه فوات قائنات عنوان می کند که هيچ گونه اتلاف وقت را در پروژه فولاد قائنات نمي پذيرم و در جلسه بررسی موانع و مشکلات این طرح شرکت می گوید: اين طرح از جمله طرح هاي فولادي بود كه در كشور به صورت همزمان آغاز و متاسفانه هنوز در پيچ و خم مشكلات گير افتاده است.
هر چند که این طرح هنوز به بهره براری نرسیده ولی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و در شرف بهره برداری است.
۵- طرح فولاد #میانه با تامین مالی بانک صنعت و معدن به بهره‌برداری رسید، کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزارتن با حضورمعاون اول رییس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن‌ و تجارت و جمعی از مقامات کشوری و استانی با تامین مالی ۲۸۲ میلیون یورویی بانک صنعت و معدن افتتاح شد. داخل سایت این شرکت میزان سهام #بانک_صنعت_و_معدن مشخص نشده است ولی طبق روال می بایست بین ۶۵ تا ۸۵ درصد باشد که مابقی در تملک دولت (ایمیدرو) می باشد.

۶- افتتاح شرکت پارس فولاد #سبزوار با مشارکت بانک پارسیان روز یکشنبه 16 اردیبهشت 97 همزمان با سفر رئیس جمهور، تعدادی از اعضای هیات دولت و هیات همراه به خراسان رضوی، شرکت پارس فولاد سبزوار وابسته به بانک پارسیان با ظرفیت 800 هزار تن فولاد به عنوان یکی از 8 طرح استانی کشور افتتاح شد. همانطور که سایت این شرکت نشان می دهد ۸۵ درصد از سهام فولاد سبزوار به #شرکت_سرمایه_گذاری_پارسیان (بانک پارسیان) واگذار شده و فقط ۱۵ درصد در تملک دولت (ایمیدرو) باقی مانده است.

۷- معاون عمرانی و فنی استانداری کرمان در تاریخ ۸ خرداد ۹۵ گفت: پروژه فولاد #بافت که به دلایل مشکلات سرمایه گذاری تعطیل گشته بود، فعالیت خود را مجددا آغاز کرد.
ابوالقاسم سیف الهی در خصوص آغاز به کار شرکت احیا استیل فولاد بافت گفت: اجرای این پروژه با حضور فرینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه پیدا می‌کند.
وی اظهار داشت: این کارخانه به دلایل مشکلات سرمایه‌گذاری و اختلافات بین مجموعه سرمایه‌گذاری مدتی تعطیل شده بود. اکنون ادامه ساخت و ساز آن با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی آغاز می‌شود.
و در ادامه در همان سال، مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری به همراه علی‌رضا رزم حسینی استاندار کرمان و خسرو خواجه حسنی مدیرعامل بانک گردشگری و جمعی از مسئولان در تاریخ ۲۱ اسفند ۹۵ در جریان بازدید از فولاد بافت از افتتاح فاز اول پروژه فولاد بافت تا ۶ ماه آینده خبر داد. فولاد بافت نیز ۸۵ درصد از سهامش متعلق به #شرکت_گسترش_صنایع_و_معادن_ماهان زیرمجموعه بانک گردشگری است و ۱۵ درصد مابقی در تملک دولت (ایمیدرو) می باشد.

جناب آقای صباغیان طرح #فولاد_بافت با توجه به اینکه معادن را نیز در کنار خود داشته درست مانند فولاد بافق دچار مشکلات سرمایه گذاری و خریدار ضعیف شده بود که با ورود جدی #استاندار و #نماینده_مجلس و پیگیری آنها، پس از یکسال که پروژه تعطیل بود، سرمایه گذار خلع ید شده و کار به کاردان آن سپرده شد (بانک گردشگری)، به نظر شما ابویی خریدار فولاد بافق در مقابل شرکت فولاد مبارکه (سفید دشت)، شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (نی ریز)، شرکت فولاد خوزستان (شادگان)، شرکت ایمیدرو (قائنات)، بانک صنعت و معدن (میانه)، بانک پارسیان (سبزوار) و بانک گردشگری (فولاد بافت) می تواند عرض اندام کند؟ اصلا ابویی اهلیت و صلاحیت چنین پروژه ای را از ابتدا داشته است؟ چند پروژه هزار میلیاردی قبل از خرید فولاد بافق انجام داده بوده؟ چند پروژه هزار میلیاردی قبل از خرید فولاد بافق سرمایه گذاری کرده بوده؟ اصلا مشکلاتی که ابویی می گوید چیست؟ مجوز؟ خوراک؟ وام؟ اطلاعاتی که ما در اختیار داریم مشکل مجوز، خوراک و وام ابویی به کمک و پیگیری شما و دیگر مسئولین حل شده است، شفاف بگویید مشکلات ابویی چیست، مگر شما قبلا به صراحت نگفتید ابویی دیگر هیچ بهانه ای ندارد؟ اینکه کلی بگویید مشکلش مافیاست چه دردی را از شهرستان بافق دوا می کند؟ اگر واقعا ابویی مشکل دارد و مافیا نمی گذارد طرح فولاد بافق را انجام دهد چرا حاضر به فروش آن نیست؟ یک جای کار ایراد دارد، چطور یک سرمایه گذار حاضر به خواب سرمایه خود آن هم نه شش ماه و یکسال بلکه سالها شده است؟ جناب آقای صباغیان، لطفا همه این موارد را در مجلس از وزیر صنعت، معدن و تجارت سوال کنید که چرا تنها فولاد بافق به طور کامل و آن هم به یک سرمایه گذار ضعیف واگذار شد؟ چرا دولت و ایمیدرو پیگیر تکمیل طرح فولاد بافق نیستند؟ اگر واقعا فولاد بافق به جای دیگری منتقل شده شفاف به مردم گفته شود و اگر جابجا نشده چرا مانند فولاد بافت سرمایه گذاری که فقط یکسال و نه قریب به ده سال طرح را تعطیل کرده بود که در نهایت خلع ید شده و کار به سرمایه گذار واقعی، بانک گردشگری، خریداری که دیگر معطل وام نمی ماند واگذار شد عمل نمی شود؟
جناب صباغیان سرنوشت طرح فولاد بافق اکنون بیشتر از هر شخص و یا سازمان دیگری به شما گره خورده است و در حال حاضر هم هنوز دیر نشده و بهتر است نسبت به تعیین تکلیف این طرح بزرگ ملی در اسرع وقت اقدام شود، هر چند که موضع فرماندار بافق و استاندار یزد به عنوان نماینده دولت نسبت به بافت کرمان در این داستان ضعیف است ولی باز هم می توان در این راستا همانند بافت کرمان از استاندار نیز کمک گرفت. یک طرح بزرگ ملی و استانی را با ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۸۰۰۰ نفر غیر مستقیم و با ارزش افزوده فراوان برای بافق و استان چرا باید معطل یک نفر نگه داشت؟
شورای سردبیری عصر بافق

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *