معتقدیم تخریب #میراث_فرهنگی یک جامعه تخریب #هویت آن جامعه است و اکنون در بافق به این راحتی در نگهداری از میراثی که آثار باقی مانده از گذشتگان و نیاکان ما است و همه در نوع خود منحصر بفرد و در صورت تخریب نیز غیر قابل جایگزینی است سهل انگاری می شود. نکته جالبتر داستان در اماکن و میراث #وقفی است که متولیان امر هر کدام به نوعی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و توپ را در زمین دیگری می اندازند. (حسینیه قنبریه، مسجد جامع قدیم)

اگر مسئول میراث فرهنگی و گردشگری بافق که به گفته فرماندار بیش از سه میلیارد بودجه داشته شفاف به مردم گزارش دهد که این مبلغ در کجا هزینه شده شاید بتوان بهتر نتیجه گرفت اما اوقاف، مدیر کل اوقاف به تازگی با یکی از هفته نامه های محلی مصاحبه ای داشته و اذعان داشته که ده روز یکبار به بافق می آید، ما فقط یک سوال از وی داریم، در طول دوره مسئولیت خود چند بار از این بنایی که اکنون تخریب شده (هر چند که گفته شده این قسمت جز بنای ثبت شده نبوده است) بازدید داشته است و تاکنون چقدر در راستای محکم سازی و بقای این بنا هزینه کرده اند؟ جواب همین یک سوال برای ما و مردم کافی است تا پی به خیلی موارد ببریم. به نظر می رسد رفت و آمدها حول محور یک بنای به شدت درآمدزا بوده است و کافی است به جوابهای رئیس منصوب همان مدیر کل در بافق کمی بیاندیشید تا فاتحه همه اماکن و میراث گذشتگانی را که زیر نظر این اوقاف است با هم بخوانیم.
“کی گفته پیگیری نکردیم به محض تخریب به آنجا رفتیم!! ”
“برای چی قبلش برویم ؟ هزار تا!!! از این بناها زیر نظر اوقاف است !!! ”
“پیاده روی این خیابان در زمان ریاست من بازسازی نشده است که رسیدگی کنم!!! ”
“من از کجا بدانم روی زمینی که محکم نبوده است دیوار سیمانی ساخته اند.”
“در زمان ریاست یکساله من مکاتبه ای در این خصوص صورت نگرفته و اگر مدرکی دارند رو کنند‌.”
“دوبار بازدید کردم اما من که مهندس عمران نیستم یا علم غیب ندارم که بدانم در حال تخریب است.”
“می دانید زیر این دیواری که بالا رفته چیست ؟ نباید دیوار سیمانی را روی زمین شنی بسازند چه کسی انجام داده ؟ شهرداری یا میراث ؟”
پ‌.ن.۱: جواب شهردار بافق، هیچ دیواری ساخته نشده فقط شهرداری کمک داوطلبانه کرده و روی دیوار را سیمان کرده است.
پ.ن.۲: قابل توجه مدعی العموم، این نظر یک حقوقدان است که جرم علیه میراث فرهنگی صرفا جرم علیه یک بنا نیست بلکه جرم علیه اشخاص است.
شورای سردبیری عصر بافق

برچسب ها : ,
  1. ذبیح الله کارگران

    سلام تشکر ازسایت عصربافق
    متاسفانه طبق شنیده ها اداره میراث بافق در مورد ابنیه تاریخی رسیدگی قابل توجهی ندارد علت را بررسی کنند کمبود بودجه؟کمبود کارشناس؟قابل اهمیت دادن برایشان نیست؟یا وقت رسیدگی ندارند؟
    حسینیه قنبربه که خراب شد.چرا به مسجد جامع که درحال تخریب است رسیدگی نمیکنند باید حتما تخریب شود رسانه ای شود این دفعه گله و قصه که چرا رسانه ای کردید.
    اگر میراث بنابه دلائلی که ما نمیدانیم نمیتواند رسیدگی کند به عهده خیرین ومردم بگذارند وانها فقط وقت بگذارند و نظارت کنند .چون شنیده شده است که برای مسجد جامع از نظرتهیه مصالح وساخت وساز امادگی را داشتند ودارند ولی میراث متقبل نشده است.
    علاج واقعه قبل از وقوع حادثه است . بیاییم شهرمان را که از صنعت ومعدنش انچنان خیری ندیدیم به ساخت وساز ومرمت ابنیه تاریخی وتوسعه صنعت گردشگری ورونق ان بپردازیم.
    از زحماتی که عزیزان مسول در این مورد فعالیتی دارند ومیکنند قدردانی میکنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *