تابستان امسال یکی از اشنایان که در اداره میراث فرهنگی شهر فسای شیراز خدمت می کند به بافق امد و چون هفت سالی بود که به بافق نیامده بود تغییر و تحولی که در شهر رخ داده بود موجب تعجبشان شده بود! اما چیزی که بیشتر مورد تعجبشان شده بود میدان ورودی شهر بود چون نسبت به دفعه قبل که امده بودند تغییر چندانی نکرده !!
از بلوار وحشی بافقی و میدان تازه احداث جلوی امامزاده، بلوار مسجد جامع و از همه مهمتر پارک ابشار خوششان امده بود ..‌‌..

پس از پذیرائی در منزل طبق معمول به زیارت امامزاده عبدا… رفتیم صحن امامزاده مملو از جمعیت شده بود و چون روز پنجشنبه و رغائب بود، جمعیت سرگرم پذیرایی با انواع شیرینیجات و … بودند گویی که ثواب در خرج کردن برای مرده ها می باشد!!!

بعد از زیارت طبق معمول برای دیدن اثار باستانی بافق به قاضی میرجعفر رفتیم (محل سکونت اولیه مردم بافق)، وقتی به انجا رسیدیم باورش نمی شد چون نسبت به سابق تغییر چندانی نکرده بود و برای معرفی انجا به بازدیدکنندگان، کار خاصی صورت نگرفته بود!!
فقط در نزدیکی بقعه قاضی میر جعفر و کنار خانه های قدیمی مدفون در زیر خاک ! تابلوی میراث فرهنگی بود که نوشته شده بود: (دخل و تصرف در این مکان پیگرد قانونی دارد!)

پس از زیارت قاضی میرجعفر و گشت در تپه های خاکی انجا! بطرف مسجدجامع راه افتادیم، تا اذان چند دقیقه ای مانده بود وضو گرفته و وارد صحن قدیمی مسجد شدیم ، از درب قدیمی مسجد که وارد شدیم با دیوار گچی مزین به خاک روبرو شدیم افسوس خورده به سمت مسجد قدیمی رفتیم، حفاظی بود که مانع وارد شدن به فضای مسجد قدیم شده بود و گویا برای جلوگیری از خطر رفتن در زیر اوار بود! چون دیوارها فرسوده شده و اماده ریزش بودند و همچنان در انتظار دستان پر محبت مسئولین میراث فرهنگی و ….

پس از نماز به دیدار امام جمعه محترم رفته و پس از خوش و بش، از مسجد قدیم و علت فرسودگی ان سئوال شد که بیان فرمودند چندی قبل مورد بازدید مسئولین قرار گرفته و …!!

فردای انروز برای شرکت در نماز جمعه از کوی باغ بزرگ که از روزگاران گذشته خاطراتی خوش را در ذهنها به جا گذاشته بود عبور می کردیم و چون وقت بود از باغ بزرگ خوب دیدن کردیم که با خار و خاشاک و دیوارهای مخروبه ان روبرو شدیم که نیاز به توجه بیشتر و رسیدگی داشت تا یادگار اجداد به فراموشی سپرده نشود…..

پس از شرکت در نماز جمعه و ملاقات برخی دوستان قدیمی و بیان خاطرات و البته شکوائیه از عملکرد برخی به سمت منزل به راه افتادیم، بعد از پذیرایی در منزل و استراحت، اماده رفتن شدند ، به محض رسیدن به خیابان مسجد جامع گفتند انشاا… دفعه اینده که به بافق می ایم مسجد جامع بافق این یادگار دوران قدیم مورد مرمت قرار گرفته باشد !!

به امید رسیدن به این ارزو

محمود حاجی محمدی بافقی

  1. ناشناس

    خدا خیر به دو بلوک سیمانی بدهد که در مسجد را نگه داشتند وگرنه این دو لنگه در عزیز و بیچاره بدون لولا مانند کاج عزیز شعر دبستان میوفتادن.
    چوب اختلاف بین اداره کل اوقاف و و میراث با امام جمعه محبوبمان را فعلا مسجد جامع قدیمی بافق میخوره. بازم متاسفیم

  2. طبق گزارش قبل از رمضون

    تو بارون بهاری امسال که اب افتاد تو مسجد قدیمی و میراث تقصیر را انداخت گردن ناودون میراث مصاحبه کرده بود که تا قبل از اومدن رمضونی که گذشت مرمت میشه یحتمل منظور میراث رمضون غلومشاه بوده یا …؟؟؟!!!!

  3. مسئول با وجدان

    متاسفانه فقط میدان خان توجهشان را جلب کرده است و از بنای مسجد جامع قدیم غافل مانده اند اما تا چه مدت قرار است این غفلت طولانی شود خدا می داند
    باعث ابروریزی در دید مسافران و توریستان خواهد بود نه رونق پارک ابشار نه به خراب شدن مسمد!!!

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *