می خواهیم به امید خدا تمام موارد و مشکلات شهرستان بافق را که در این یکسال فعالیت سایت خبری تحلیلی #عصر_بافق از نزدیک لمس کرده ایم و برایش قلم زدیم و همزمان با غصه اش پیر شدیم در این نوشته سرجمع بیاوریم. این نوشته همچنان ادامه دارد…

در قسمت قبلی قول دادیم در ادامه کوچک سازی، محدودسازی و تحریفهای بیشمار به موضوع تجاوز، غصب و #کوچک_سازی وسعت شهرستان بافق که دومین شهرستان پهناور پس از اردکان در استان بوده اشاره کنیم. همانطور که قبلا نیز بارها گفتیم و نوشتیم بسیاری از مسائل، مشکلات لاینحل و مصیبتهای شهرستان بافق و بافقیها ارتباط مستقیم و بی قید و شرطی با #شهرستانهای_زیاده خواه استان و #مدیریت_فشل در مرکز استان نسبت به شهرستانهای محروم و در راستای حمایت از آنها داشته و دارد‌.

سنگ بنای دست درازی به مرزهای همسایه را اردکانیها و در سالهای ۶۸ تا ۷۲ گذاشتند که اثرات مخرب اجتماعی، سیاسی و منطقه ای آن هرگز خاموش نشده بلکه تا ابد ادامه خواهد داشت. مرکز استان نیز که بیشتر تحت تاثیر زیاده خواهها بوده تاکنون به جای مدیریت این داستان به نفع محرومان بی پناه سعی در ساکت کردن معترضین به این امر و عادی جلوه دادن آن داشته است.

در سالهای ۶۸ تا ۷۲ اردکان که چشم طمع به منابع خدادای شهرستان بافق داشته، جهت دسترسی به این منابع به بدترین راه ممکن که همان تجاوز و دست درازی به مرزهای همسایه بوده روی می آورد. در ابتدا و به جهت دسترسی به چادرملو که بیشترین ذخیره سنگ آهن را بعد از چغارت در منطقه داشته نسبت به جداسازی قریب به ۲۵۰ کیلومتر از مرزهای شهرستان بافق و در بخش بهاباد اقدام می کنند‌.

در همان زمان مخالفتها و اعتراضات زیادی از طرف مردم شریف بهاباد به این اتفاق صورت گرفته که بنا به بی توجهی مدیران استانی به این داستان راه به جایی نمی برند. و این جابجایی و غصب بزرگ صورت گرفته و شهرستان بافق ۲۵۰ کیلومتر از مرزهای خود با اردکان را در محدوده بخش بهاباد از دست می دهد.

دردناکتر از آن اینکه نسبت به حفر چاه در منطقه بهاباد و برداشت ۱۶۰ لیتر در ثانیه #آب از سفره آبهای زیرزمینی آن نیز به جهت استفاده در کارخانه های فرآوری چادرملو اقدام می کنند که این امر همیشه موجب اعتراض مردم شریف بهاباد بوده است. به اذعان کارشناسان این حوزه برداشت بی رویه ای که سالها ادامه دارد در نهایت منجر به نابودی کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی بهاباد شده و لطمات جبران ناپذیری به آن وارد خواهد کرد.
ادامه دارد…
شورای سردبیری عصر بافق

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *