شب های قدر، شب عای نیایش و دعا در پیشگاه پروردگار است که همه ساله در ماه رمضان و در دهه آخر آن، تجدید می شود. شبی که قران جز در آن شب نازل نشده است و در این شب، هر امری با حکمت پروردگار تعیین می شود و هر حادثه ای که باید در طول آن سال واقع شود، تقدیر می شود.
در شب مبارک قدر ، ملائکه و روح با اجازه پروردگار عالمیان نازل می شوند و اهل ایمان هرگز نباید به تقدیرات الهی با دیده منفی بنگرند، چه آنها که ظاهری دلربا دارند و چه آنها که به ظاهر موجب دل نگرانی اند، همه از رحمت پروردگار نشات می گیرند و اصولا این شب ، شب رحمت پروردگار است.
شب قدر، شبی است که همه ساله در ماه مبارک رمضان و در دهه آخر آن تجدید می شود. شبی که قران جز در آن شب نازل نشده است. در شب قدر هر امری با حکمت پروردگار تعیین می شود. در این شب هر حادثه ای که باید در طول آن سال واقع شود، تقدیر می شود و همه در آن شب در ترازوی عدل الهی جای می گیرند.
شب قدر، شبی است که در عظمت فوق تصور و از هزارماه برتر است. از آن جهت درباره وصف قدر آمده است که تمام مقدرات سال در این شب رقم می خورد. منظور از بهتر بودنش از هزار شب به طوری که مفسران تفسیر کرده اند، از حیث فضیلت عبادت است و مناسب با غرض قران هم همین معنا است، چون همه عنایت قران در این است که مردم را به سوی خدا نزدیک و به وسیله عبادت زنده کند و زنده داری آن شب با عبادت ، بهتر است از عبادت هزار شب، هر امری که در این شب از طرف خداوند مقدر شود، حکیمانه است.
در قران کریم به کرات درباره شب های قدر ، آیاتی بیان شده است، از آن جمله می توان به آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره اشاره کرد که در آن خداوند می فرماید:”شهر رمضان الذی انزل فی القران” معنای این آیه بیان کننده این است که قران در ماه مبارک رمضان نازل شده است و یا در سوره قدر تصریح شده است که قران در شب قدر نازل شده لست و یا در آیات سه تا پنج سوره مبارکه دخان اشاره به نزول قران در یک شب دارد. پس خداوند در قران از این شب به کرات یاد کرده است.
از اثرات شب های قدر در حیات اجتماعی می توان گفت: که ماه مبارک رمضان،،ماه ضیافت الهی است و ورود به این ضیافت، آدابی دارد که در راس آنها، غیرخدا را رها کردن و ندیدن و نخواستن قرار دارد. برای طی مراحل مختلف این ضیافت تا رسیدن به قرب الهی باید کوشید و مرحله به مرحله با تحمل رنج راه، تا مقصد اعلی پیش رفت. این ضیافت نقطه اوجی دارد که آن، شب قدر است.
در این شب مرکب راهوار مراقبت و مجاهدت بیشتر می تازد و پیمودن راه تقرب سهل تر انجام می شود. زیرا توجه و عنایات پروردگار فزونی می یابد و انوار موهبتش گسترده تر می شود و از همین روست که این شب برتر از هزار ماه است، به ویژه آنکه قران کریم در همین شب نازل شده است. همچنین در این شب است که فرشتگان الهی نازل نی شوند و فیض و رحمت تا طلوع فجر جاری است.
شب قدر، شب طهارت روح از زنگارهای غفلت و معصیت است. این غفلت ها و معاصی، هم در محدوده زندگی فردی به وقوع می پیوندد و هم در گستره حیات اجتماعی،فرهنگی، اقتصادی و سیاسی. این شب را علاوه بر عبادت باید با تفکر سپری کرد و این تفکر در قالب ها و با شیوه های مختلفی باید تحقق پذیرد.
اکنون فرصت برای این خودکاوی ها مهیاست و شب قدر فضا و خلوت و تفکری می آفریند که می توان در پناه آن حقیقت وجود خویش را یافت و نقص ها و کاستی ها را شناسایی و در جهت رفع آن ها تلاش کرد. وقتی از ائمه معصوم (ع) می پرسند: چرا شب قدر در میان شب های سه گانه ای که مشخص نیست کدامشان قدر است پوشیده و پنهان شده است، پاسخ می دهند: برای اینکه خداوند به بندگانش نظر و عنایت بیشتری روا دارد.
تقدیرات الهی در مورد کل عالم و آسمان ها، با معیارهای زمانی زندگی بشر دستخوش تغییر و تحول نمی شود. حتی کره زمین، مدار آن و سرعت حرکت آن برای مدتی طولانی تقدیر و اندازه گیری شده است، ولی در مورد انسان چنین نیست. قران کریم تقدیراتی کلی برای نسل بشری مطرح فرموده است، ولی در نسیر زندگی دایما تقدیراتی موضعی از طرف پروردگار متعال برای بشر اعم از افراد و جوامع صورت می گیرد و به مرحله اجرا درمی آید. در هر سال یکبار در شبی معین سرنوشت سالانه افراد بشر و یا جوامع بشری رقم زده می شود. در این شب، که شبی مبارک است برای هر امری حکیمانه، حساب جدایی باز می شود.
شبی که روح القدس و فرشتگان تا طلوع فجر برای هر امری نازل می شوند و به اهدای سلام می پردازند. بنابراین در شب مبارک قدر، حوادثی برای طول سال تا شب قدر آینده برای آدمیان از قلم تقدیر الهی می گذرد. از این جهت است که این شب را شب نیایش و دعا در پیشگاه پروردگار خوانده اند.
تهیه و تنظیم: مسئول اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان بافق

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *