- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

آیا محمد رضا باقریان، آخرین نسل از افرادی است که زندگی خود را فقط با تولید صنایع دستی می گذارنند؟!

شاید کمتر کسی بداند که #محمد_رضا_باقریان، در کارگاهی در زیرزمین منزل مسکونی خود در حال تولید انواع متنوع و زیبا از آثاری است که تلفیقی از #سبد_بافی با ساقه درخت بید و چوب درخت خرماست و نکته جالب اینکه وی هیچ جای دیگری مشغول به کار نبوده و از همین راه قریب به بیست و پنج سال است امرار معاش می کند.
کارهایی که در نوع خود بی نظیر بوده و مشتری آن بیشتر گل فروشیهای سطح شهر هستند و به صورت عمده نیز به شهرهای دیگر ارسال می شود. انواع و اقسام گلدان، قابهای عکس در اندازه های مختلف، جادستمال کاغذی، میز و دکور تلویزیون، میز و صندلی، آلاچیق، سطل آشغال و … اینها تعدادی از کارهای زیبایی است که با ترکیب چوب درخت خرما یا ترکه بید و دستان هنرمند باقریان تولید می شود.
هر چند که محیط کارگاه بسیار نامناسب، تاریک، پر از رطوبت، نمناک و مستعد انواع مریضی است ولی انگار که محمد رضا سالهاست به این محیط پر خطر خو گرفته و گله ای ندارد. دیدن چگونگی کاری که خود هنر و صنعتی است که باید بیشتر دیده شود، حس کنجکاوی انسان را ارضا میکند و لذتی دست نیافتنی است تماشای محصولات تولیدی، انگار که روحت پرواز کشیده به گذشته و به آرامشی عجیب دست می یابی.
از مسئولین درخواستی داشته این استاد کار قدیمی که خیابانی به نام صنایع دستی در شهرستان نامگذاری شود و کارگاهی در این خیابان و یا ورودی شهر داشته باشد و یا مکانی حداقل بهتر از این جایی که هست، چرا که اینجا هم کارگاه و هم محلی زندگی است که تاکنون این امر محقق نشده است. از همه اینها گذشته از وی سوال کردیم اگر خدای ناکرده شما دست از این کار و صنعت به هر دلیلی بکشید افراد دیگری هستند که آشنا باشند و ادامه دهند که متاسفانه جواب نه بود و ما به فکر فرو رفتیم که آیا محمد رضا باقریان، آخرین نسل از افرادی است که زندگی خود را فقط با تولید صنایع دستی بافق می گذارنند؟!