شاید کمتر کسی بداند که #محمد_رضا_باقریان، در کارگاهی در زیرزمین منزل مسکونی خود در حال تولید انواع متنوع و زیبا از آثاری است که تلفیقی از #سبد_بافی با ساقه درخت بید و چوب درخت خرماست و نکته جالب اینکه وی هیچ جای دیگری مشغول به کار نبوده و از همین راه قریب به بیست و پنج سال است امرار معاش می کند.
کارهایی که در نوع خود بی نظیر بوده و مشتری آن بیشتر گل فروشیهای سطح شهر هستند و به صورت عمده نیز به شهرهای دیگر ارسال می شود. انواع و اقسام گلدان، قابهای عکس در اندازه های مختلف، جادستمال کاغذی، میز و دکور تلویزیون، میز و صندلی، آلاچیق، سطل آشغال و … اینها تعدادی از کارهای زیبایی است که با ترکیب چوب درخت خرما یا ترکه بید و دستان هنرمند باقریان تولید می شود.
هر چند که محیط کارگاه بسیار نامناسب، تاریک، پر از رطوبت، نمناک و مستعد انواع مریضی است ولی انگار که محمد رضا سالهاست به این محیط پر خطر خو گرفته و گله ای ندارد. دیدن چگونگی کاری که خود هنر و صنعتی است که باید بیشتر دیده شود، حس کنجکاوی انسان را ارضا میکند و لذتی دست نیافتنی است تماشای محصولات تولیدی، انگار که روحت پرواز کشیده به گذشته و به آرامشی عجیب دست می یابی.
از مسئولین درخواستی داشته این استاد کار قدیمی که خیابانی به نام صنایع دستی در شهرستان نامگذاری شود و کارگاهی در این خیابان و یا ورودی شهر داشته باشد و یا مکانی حداقل بهتر از این جایی که هست، چرا که اینجا هم کارگاه و هم محلی زندگی است که تاکنون این امر محقق نشده است. از همه اینها گذشته از وی سوال کردیم اگر خدای ناکرده شما دست از این کار و صنعت به هر دلیلی بکشید افراد دیگری هستند که آشنا باشند و ادامه دهند که متاسفانه جواب نه بود و ما به فکر فرو رفتیم که آیا محمد رضا باقریان، آخرین نسل از افرادی است که زندگی خود را فقط با تولید صنایع دستی بافق می گذارنند؟!

برچسب ها : ,
  1. فتاحی

    از توجه مدیریت محترم سایت وزین عصر بافق به تلاشهای این هنرمند عزیز متشکریم .لازم به ذکر است بسیاری از رشته های صنایع دستی بافق در سایه بی توجهی روبه فراموشی میباشد .بطور مثال همواره داریم ثبت ملی بادبزن اسمی را شعار میدهیم در حالیکه هیچ جوانی بافتن بادبزن اسمی را بلد نیست و چندتا از پیرزنهای هنرمند بافنده بادبزن اسمی هم چشمشان را عمل کرده اند و دیگر قادر نیستند

  2. خالقدادی بافقی

    سلام
    واقعا فوق العاده و شگفت آور کارشون.
    لااقل مسئولین اگه نمیخوان برا خود آقای باقریان کاری بکنند لااقل جهت جذب توریست یه کارگاهی که هم جهت محل کار ایشون باشه و هم جنبه نمایشی جهت بازدید عموم و توریست ها باشه در خدمت این بنده خدا بذارن.
    باور کنید ما که همسایه اش بودیم از هنر و زبردستی ایشون شگفت زده شدیم و به وجد اومدیم حالا اونی که اصلا این چیزارو ندیده ببینید چقدر میتونه براش جذاب و جالب باشه.
    مسئولین بجای بهونه جویی لطفا یه کم همت بفرمائید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *