هنوز از آمار تکان دهنده مربوط به #تصادف آن هم چهار تصادف و واژگونی طی فقط ۱۲ دقیقه (دو مورد مربوط به جاده بافق-یزد و هر دو واژگونی) چند روز بیشتر نگذشته بود که #حاشیه_ای در جلسه گزارش دهی کارگروه مطالبات مردم و کارگران شرکت سنگ آهن بافق ما را تکان داد و اما آن حاشیه چه بود؟ مردی که ظاهرا داغ دیده جاده بود وسط گزارش فرماندار به مردم بلند شد و با فریاد گفت: “به جای اعلام این آمارها و جلسات، کمی به فکر جاده ها باشید و جلوی مرگ و میر در جاده بافق-یزد را بگیرید” که فرماندار ضمن دعوت وی به آرامش توضیح داد که به گواه آمار، بیشتر اتفاقات و حوادث در جاده بافق-یزد، مربوط به قسمت دو بانده بوده و به دلیل بی احتیاطی و سرعت بالای راننده اتفاق افتاده است که این امر خود جای تامل بسیار دارد. یعنی اینکه پس از دو بانده شدن قسمت اعظم جاده، آمار تصادفات و مرگ و میر نه تنها کاهش نیافته که افزایش نیز داشته است. اما دلیل ماجرا بیشتر به سرعت بالای رانندگان بر می گردد. برای کاهش آمار و جلوگیری از این تصادفات که بیشتر واژگونی است چه باید کرد؟
ما که در این قضیه خیلی سر رشته ای نداریم ولی بنا بر همان اطلاعات اندکی که داریم و در شرایطی که تکمیل کل بزرگراه در مراحل پایانی است شاید بتوان به عنوان یک پیشنهاد روی نصب دو دوربین که به صورت محاسبه زمان پیمودن مسیر، در ابتدا و انتهای این جاده نصب شوند کار کرد! به صورتی که با کم کردن زمانهای گذر وسیله نقلیه از دوربین دوم و اول، اگر زمان قابل قبول بود که هیچ، راننده با سرعت مطمئن، مناسب و ایمن جاده را پیموده اما اگر زمان قابل قبول نبود و نشانگر سرعت بالای راننده، نیروی انتظامی نسبت به جریمه سرعت راننده خاطی اقدام کند. با این روش، بررسی دقیق تر و عملیاتی کردن آن در صورت امکان، شاید بتوان یکبار برای همیشه بسیاری از مشکلات مربوط به تصادفات این جاده را حل کرد و از آمار آنها که بیشتر نیز بر اثر سرعت غیر مجاز است به مقدار قابل ملاحظه ای کاست.
۱۲ دقیقه پر حادثه: چهار تصادف و واژگونی طی 12دقیقه دو مورد مربوط به جاده یزد-بافق:
1- ساعت 22:02 واژگونی یکدستگاه 405 بعد از مسجد ابوالفضل، ابتدای دو بانده شدن، سه مصدوم، اعزام دو کد از پایگاه مسجد و پایگاه شهری
2- ساعت 22:02 واژگونی سواری x60 ده کیلومتری مسجد ابوالفضل، یک مصدوم، اعزام یک دستگاه آمبولانس از پایگاه
شورای سردبیری عصر بافق

برچسب ها : , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *