به منظور آگاهی از عملکرد و مواضع نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی و بحث و تبادل نظر در زمینه مشکلات حوزه انتخابیه مهریز ؛ جمعی از اصلاح طلبان بافقی در عصر آخرین جمعه سال 96 به دیدار محمد رضا صباغیان در سالن کنفرانس شهرداری بافق رفتند.

در ابتدای این نشست پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید ؛ محمدعلی حاجی حسنی رئیس مجمع اصلاح طلبان شهرستان بافق در سخنان کوتاهی با خیر مقدم به محمدرضا صباغیان نماینده حوزه مهریز در مجلس شورای اسلامی از تلاش و پیگیری مجدانه وی در رفع مشکلات و مسائل شهر بافق سپاسگزاری نمود و جدیت و اهتمام نماینده مجلس را برای آگاهی و کسب نظرات از دیدگاه های سیاسی و فرهنگی گروه مختلف را شایسته تقدیر و قدرشناسی دانست.
در ادامه محمد رضا صباغیان پس از طرح سوالات و نظرات اعضای حاضر در این نشست با تقدیر از همفکری و همگرایی اصلاح طلبان بافقی و تبریک حلول سال جدید در پاسخ به هدف اصلی از برگزاری و چگونگی روند استیضاح سه وزیر دولت تدبیر و امید در روزهای پایانی سال 96 گفت : مهمترین دغدغه فکری مسئولین اجرایی و نمایندگان مجلس در دوره حاضر؛ پیشرفت و توسعه کشور در شاخص های مختلف و برقراری عدالت و امید به آینده بهتر در همه زمینه ها می باشد.
وی با تاکید بر اینکه عقیده دارم مهمترین و اساسی ترین وظیفه مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین هست افزود : اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس از وضعیت کنونی مجلس و دولت رضایت خاطر ندارند و نفس پرسیدن و درخواست سوال و پاسخگویی وزراء و مسئولین را مفید و پسندیده می دانم.
معتقدم اگر استیضاح نکنیم وظیفه خود را انجام نداده ایم و در جایی که قانون نباشد و یا بطور کامل اجرا نشود نباید انتظار رشد و پیشرفت را داشته باشیم ولی در زمان استیضاح و تذکر نمایندگان بعضا مباحث جناحی و گروهی مطرح می شود که بر استیضاح سایه می اندازد.
نماینده حوزه انتخابیه مهریز با بیان اینکه نشست و برخاست با گروه های مختلف سیاسی و فرهنگی و آگاهی از مشکلات و نظرات مردمی آنهم در شش شهرستان حوزه انتخابیه با گستردگی جغرافیایی پراکنده کار مشقت باری هست اظهار داشت : برای حل مشکلات بزرگترین حوزه جغرافیایی انتخابیه کشور دوراه بیشتر نیست یا اینکه می بایست مانند نمایندگان پیشین صرفا قول و قرار بگذاریم و وعده و وعید بدهیم و در مراسم و محافل شهرهای مختلف حضور بیابم و یا اینکه در مجلس حضور موثر و تاثیر گذاری داشته باشم.
وی با بیان اینکه تا قبل از نمایندگی پست و مقام ملی و حکومتی در رده مختلف نداشته است افزود:تلاش نموده ام حتی الامکان در تمامی جلسات و مباحث تخصصی و فنی مجلس حضور داشته باشم و با آگاهی و اشراف نسبی به قوانین و موضوعات مطروحه نظر و دیدگاه خود را روزانه و هفتگی اعلام نمایم و چنانچه نیاز به تذکر و اخطار به وزراء و مدیران ملی بوده است در راستای انجام وظایف نمایندگی و نظارت و رفع مشکلات و معضلات حوزه انتخابیه و منطقه ای اقدام نمایم.
وی با بیان اینکه اگر نماینده ای در مجلس ساکت و آرام بنشیند و بلندگویش خاموش باشد نمی تواند برای انجام وظایف نمایندگی اش قامت راست کند افزود: متاسفانه قانون گریزی و عدم اجرای کامل قوانین در سطوح مختلف کشور وجود دارد و برهمین اساس در نامه ای به مقام معظم رهبری پیشنهاد نموده ام سال آینده با نام سال قانون نامگذاری شود چرا که اگر قانون در سرلوحه امور قرار گیرد و مجلس به جایگاه اصلی خود که در به فرموده حضرت امام (ره) در راس امور است بازگردد خیلی از مشکلات و گرفتاری های کنونی مرتفع می شود.
وی در ادامه افزود : وجود گروه های سیاسی و فکری مختلف لازمه رشد و پویایی و نشاط جامعه است و اگر این اختلاف دیدگاه ها نباشد و بیان نشود جامعه و ملت آسیب می بیند.
محمد رضا صباغیان در پاسخ به سوال دیگری که از او پرسیدند چرا مواضع و رفتارهای سیاسی شما گاها دارای تناقض هست و یکی به میخ می زنید و یکی به نعل توضیح داد : در خصوص سپنتا نیکنام بر این نظر هستم که حق او در شورای شهر بعنوان منتخب مردم یزد ضایع شده است بنابرابن در نامه ای به شورای نگهبان شخصا درخواست نمودم تجدید نظر نمایند و در روز رای گیری دولت تدبیر و امید بعنوان مخالف نام نویسی و صحبت کردم تا موارد کاستی و ناقصی های برنامه ارائه شده رئیس جمهور را به ایشان تذکر دهم.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا با نمایندگان استان یزد در دیدار با سید محمد خاتمی همراهی و اتفاق نظر لازم را نداشته اید پاسخ به این سوال را به زمان دیگری موکول کرد و گفت : بنا به دلایل شخصی ترجیح میدهم در این خصوص بعدا صحبت کنم.

وی در مبحث وجود ایراد و اشکال گفتاری و رفتاری برخی از مسئولین و راستگو نبودن آنها اظهار داشت : اشکال بزرگ برخی از مسئولین در دروغگویی و عدم مطابقت رفتار و گفتار آنها در سطح جامعه و در بین افکار عمومی هست به گونه ایکه مردم در بسیاری از موارد برای نشان دادن مخالفت خود با رویه برخی از مسئولین به گونه ای عمل می کنند که اگر عملکرد مسئولین با گفتار آنها یکسان باشد خیلی از حرکات تجمعی و اعتراض آمیز مردم نیز از بین می رود و مردم به روال عادی زندگی خود برمی گردند.

عضو کمیسیون شوراهای داخلی مجلس در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اختلافات مرزی بافق و اردکان گفت : تغییر مرزهای بافق و اردکان از قبل شکل گرفته است و تثبیت شده است و فرمانداران وقت این دوشهر آن را امضاء و تایید نموده اند که دی نوزده در محدوده شهرستان بافق نیست.
وی با اشاره اینکه تاکنون پیگیری های زیادی از کانال های مختلف انجام شده است عنوان کرد: برای اصلاح موارد اختلافی تنها راه باقیمانده پیگیری حقوقی می باشد که می بایست از مجاری اداری و سازمانی آن انجام شود.
محمد رضا صباغیان در زمینه اختصاص بودجه به نهادها و سازمانهای غیرپاسخگو به دولت و مجلس اظهار داشت : براساس قوانین مصوب مجلس تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی و حتی دفتر نهاد مقام رهبری می بایست موارد دخل و خرج بودجه خود را به دولت گزارش نمایند و به تصویب مجلس برسانند در اصل 52قانون اساسی مجلس می تواند بر بودجه تمامی نهادها و دستگاه ها نظارت و عملکرد آنها را بررسی و گزارش نماید.
نماینده حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه اگر شکایتی از قوه قضاییه وجود داشته باشد از چه مسیری قابل پیگیری و احقاق حق می باشد اظهار داشت : در مبحث تشکل ها و احزاب طرحی را به مجلس ارائه داده ایم که تشکل های اجتماعی از موارد کمیسیون ماده ده احزاب جدا شود و قانون احزاب و فعالیت های حزبی اصلاح و ویرایش شود. در این زمینه که مسئولیت کمیته احزاب بر عهده اینجانب قرار گرفته است تلاش میکنیم با پیگیری و کسب نظرات همه احزاب و گروه های سیاسی اشکالات کار را برطرف نماییم و برای پیگیری انتقادات و شکایات احتمالی از قوه قضاییه در حال رایزنی و بررسی هستیم که بتوانیم بعد نظارتی مجلس را در تمامی موارد و با قوت بیشتر انجام دهیم .
نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی در زمینه پیگیری حقوق فرهنگیان و کارگران و پرداخت معوقات سایر اقشار و امهال وام های خشکسالی کشاورزان گفت : از ابتدای پذیرش مسئولیت نمایندگی مردم بیش از یکصد سوال از ورزا و معاونین و مدیران سازمانهای مختلف در صحن علنی مطرح نموده ام و بارها به مسئولین ذیربط در این صحن تذکر و اخطار داده ام.
این فعالیت ها نه به قصد خودنمایی و فریب مردم بوده است و نه در شان و جایگاه نمایندگی اینجانب است که بخواهم در زمینه دیگر استفاده نمایم.
خوشبختانه موارد بسیاری از درخواست های مطرح شده در صحن علنی به نتیجه رسیده است و در مواردی به دلیل شرایط اقتصادی کشور و نبود پول و اعتبار لازم برای تحقق بعضی از طرح ها و لوایح انجام آن با تاخیر مواجه می شود.
محمد رضا صباغیان در موضوع انتصابات مدیران بومی برای ادارات بافق با نگاه ویژه به اداره کار و تعاون گفت : علیرغم حجم فعالیتهای زیاد و نداشتن زمان کافی برای اعلام نظر مسئولین ادارات مختلف این آمادگی وجود دارد چنانچه نیروهای بومی بافق برای پذیرش مسئولیت آمادگی لازم را داشته باشند پیگیری و همکاری لازم را بعمل آوریم تا مسئولیت ادارت مختلف به عهده افراد بومی شهرستان باشد.
نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به درخواست برگزاری رفراندوم و نظرسنجی عمومی برای به روزرسانی موادی از قانون اساسی گفت : قانون اساسی در کشور در برهه های مختلف نیاز به روز رسانی دارد و برای این تغییر می بایست درخواست و انگیزه جمعی نمایندگان مطرح شود و برگزاری همه پرسی یکی از اصول قانون اساسی هست که می بایست شرایط و ضوابط لزوم برگزاری رفراندوم بطور کامل مورد بررسی و کنکاش دقیق قرار گیرد که در چه موضوعی و با چه هدفی همه پرسی انجام گیرد.

تهیه و تنظیم: احمد برزگری بافقی، آفتاب بافق

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *