با فرارسیدن آخرین چهارشنبه سال، بازار انتشار و پخش عکس ها و تصاویر جرح و زخم و کشت و کشتار به اوج می رسد.مساله ای که سالیان سال به یک منوال برگزار می شود.
صدا و سیما با پخش صحنه های دلخراش از زخمی و مجروح شدن جوانان و با انتشار پیام های مختلف درصدد است تا این موضوع را القا کند که چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تبدیل نشود و باید مواظب جوانان و نوجوانان بود و آن ها را از خطرات احتمالی آگاه کرد .
و در نهایت این چهارشنبه هم می گذرد و دوباره سال آینده در برروی همان پاشنه توجیه و منطق می چرخد و روز از نو وروزی از نو.
متاسفانه امروزه یک مراسم عادی اجتماعی که می‌توانست موجب سرور و شادی شود و مقدمه ای برای جشن های بهاری گردد به انواع و اقسام مسایل مبتلا شده و مردم به جای اینکه بیشتر از این مراسم لذت ببرند و استفاده کنند ،از آن در رنج هستند.
روز چهارشنبه سوری در جامعه ایران، سال هاست به مساله ای ملی بدل شده است. برخی آن را سنتی خرافی و مغایر با ارزش های اسلامی می دانند و برخی دیگر نشانه هویت ملی ایرانیان می دانند و با انگیزه حفظ ملیت ایرانی، در پاسداشت آن می کوشند.
متاسفانه مادر این سال‌ها هنوز نتوانسته‌ایم چهارشنبه‌سوری را به عنوان یک آیین و مراسم بپذیریم. متولیان و دست اندرکاران ، حتی از واژه چهارشنبه آخر سال بجای چهارشنبه سوری استفاده می کنند تا شاید اسم چهارشنبه سوری را حذف کنند.
تلاشی که در این سال ها بی ثمر بوده است ولی عده ای علاقه مندند که بر این طبل بکوبند هرچند که به بیهودگی آن اعتقاد دارند و همین موضوع، یک مقدار فاصله بین باور متولیان و مردم ایجاد کرده است.
مشکل اصلی اینجاست که ما امروز با نسلی مواجه هستیم که چیز خاصی از چهارشنبه سوری و فلسفه وجودی آن نمی داند، اما هیجاناتش را می شناسد و دوست دارد که تجربه کند علی الخصوص اگر احساس کند که با این کار نوعی دهن کجی به مراجع قانونی می کند و خود را به عنوان سرکش و یاغی در قالب تعقیب و گریز نشان می دهد و با این کار می تواند هیجانات درونی خودرا که لزوما در هر نوجوانی ساری و جاری است را تخلیه کند.
چهارشنبه سوری در ذات خود نمی تواند آسیب رسان باشد اما ما کاری بر سر آن آوردیم که به یک معضل اجتماعی تبدیل شده و باید هزینه های گزاف برای مهار آن پرداخت کنیم .
بپذیریم که چهارشنبه سوری یک آیین سنتی است که باید واقعیتِ آن را پذیرفت، نه اینکه اطرافش حساسیت ایجاد کرد.
دکتر حسین ارجمند

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *