محافظ راه کیست؟
شخصی است که راههای مختلف در سطح کشور تحت سلطه و تصرف او است و حق هرگونه اقدام و نظارتی روی آن را دارد. اشخاص و مراجع مختلفی در کشور، وظیفه مراقبت و نگهداری از راهها و معابر عمومیرا بر عهده دارند. و به اصطلاح به عنوان محافظ راه تلقی میشوند؛ با مداقه در قوانین میتوان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، وزارت جهاد کشاورزی، دهیاری و ملک راه خصوصی را به عنوان محافظ راه تلقی نمود و امروزه معابر عمومیتحت حفاظت و مراقبت اشخاص و نهادهای مسئول فوق است.
قبل از تصویب تبصرهی 3 ماده ی 14 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 مسئولیت مدنی محافظین راه براساس قواعد عام مسئولیت مدنی و به شرط اثبات تقصیر محافظ راه تعیین میشد ولی با تصویب این ماده کافی است که زیان دیده اثبات نماید که راه ناقص بوده است و این نقص از اسباب یا شرایط وقوع حادثه و به تعبیر قانونی مؤثر در آن بوده است.
در صورتی که شخصی راهی را به وجود آورد مسئول کلیه خساراتی است که از آن راه به وجود میآید و مکلف است ایمنی راه را فراهم نماید و در صورتی که نقص را مؤثر در خسارت به دیگران باشد مسئول خواهد بود. و علی القاعده دارنده ی این شئ مسئول خساراتی است که از آن شئ به دیگران وارد میشود. لازم به ذکر است که در مبانی مسئولیت ناشی از شئ مباحثات حقوقی گوناگونی مطرح است و در این خصوص با افزایش مسئولیت دولتها در قبال شهروندان، اماره ی خاص مسئولیت محافظ شئ پذیرفته شده است.
در این که که آیا تکلیف قانونی محافظین راه محدود به نگهداری از راه است یا شامل ایمنی راه مثلاً اعلام هشدارها و تابلوها نیز میشود؟ ممکن است تصور شود که وظیفه قانونی محافظین محدود به نگهداری از راه است اما با توجه به اطلاق مسئولیت ناشی از نقص راه میتوان گفت آن چه از لوازم و مقدمات این تکلیف است، اعم از طراحی و نظارت و نگهداری را نیز در بر میگیرد زیرا نقص شامل تمام این موارد است و وظایف متعدد و متنوعی که محافظین دارند، همه از مصادیق نقص در مفهوم عام محسوب میشود.
هم چنین وقتی شخصی راهی را ایجاد میکند، اختیار و کنترل آن را بر عهده دارد و نسبت به هر امری که که مربوط به راه است، محافظ تلقی میشود و از یک محافظ متعارف انتظار میرود راهی را که در اختیار دیگران قرار میدهد، از ایمنی لازم برخوردار باشد. وظیفه مراقبت با تمام شرایط مراقبت در نظر گرفته میشود و عابر که به طور معقول و با اجازه محافظ یا دارنده از آن استفاده میکند، فرض بر این است که مسیر ایمن بوده و در طول راه به خطر نمیافتد.
محافظ علاوه بر این که وظیفه ایمنی راه را بر عهده دارد، ملزم به رفع نقاط حادثه خیز است، زیرا کسی که دارنده شی است باید خطراتی که استفاده کنندگان را تهدید میکند رفع نماید و این امر نیز میتواند نوعی ایمن نمودن تلقی گردد. آیین نامه اجرایی قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی مصوب 12/4/73 مقرر میدارد: «منظور از ایمن سازی جاده ها، هر نوع فعالیتی است که موجب افزایش ضریب ایمنی و کاهش تصادفات جادهای میشود. » و بی تردید رفع نقاط حادثه خیز موجب افزایش ضریب ایمنی و کاهش تصادفات جادهای است.
با وجود مسئولیت محض محافظ راه، در مواردی دادگاههای ایران حکم به بی حقی زیان دیده صادر مینمایند یا هر یک از خواهان و محافظ راه را به صورت درصدی مسئول حادثه تلقی و به همان نسبت حکم به محکومیت محافظ راه صادر مینمایند.