- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

طلاق توافقی

طلاق توافقی و شرايط آن؛

برای طلاق توافقی، همه موارد به توافق بین زن و شوهر بستگی دارد و آنها باید قبل از مراجعه به دادگاه بابت حق و حقوق زن از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزند مشترک ، نفقه بعد از طلاق ، ملاقات فرزند مشترک ، به توافق برسند و باید کتبا توافق نامه را نوشته و ذیل آن را امضاء نمایند و پس از آن به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش ( طلاق توافقی ) را تنظیم وتوافق نامه را به همراه کپی سند ازدواج و کپی شناسنامه ها نیز پیوست و به دادگاه تسلیم ‌کنند.

مراحل تنظیم دادخواست

برای تنظیم دادخواست زن و شوهر باید کپی تمام صفحات شناسنامه و تمام صفحات عقد نامه را تهیه و به همراه اصل شناسنامه و عقد‌نامه به دادگاه بروند و فرم دادخواست را پر و همه موارد و مسایل مانند حضانت فرزند و ملاقات با او و نیز امور مالی مانند مهریه، جهیزیه و نفقه را مشخص کنند. پس از تقدیم دادخواست و ابطال تمبر پرونده ثبت شعبه می گردد.
گفتنی است قاضی دادگاه خانواده می تواند قبل ازرسیدگی یا معرفی به مشاور پرونده را برای صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ارجاع نماید تا برای اصلاح ذات‌البین اقدام نمایند و در صورت عدم سازش پرونده به دادگاه اعاده و مراحل بعدی انجام می گیرد.

مراحل رسیدگی به پرونده طلاق توافقی

در این مرحله رویه دادگاه ها با هم تفاوت دارد :
رویه معمول این است که پس از ثبت پرونده طبق قانون حمایت خانواده مصوب 1392 زوجین به مشاوره خانواده معرفی میشوند و مشاور پس از تشکیل جلسه اقدام به صلح و سازش بین زوجین می نماید چنانچه مذاکره و مشاوره به نتیجه نرسد مراتب را با علت عدم سازش به دادگاه اعلام نماید پس از وصول نظریه مشاور جلسه رسیدگی تشکیل و اظهارات زوجین صورت جلسه و اتخاذ تصمیم می شود.

اما رویه دیگری که در بعضی دادگاه ها مرسوم است قبل از هر اقدام وقت رسیدگی برای یکماه یا بیشتر را تعیین می کنند و در وقت تعیین شده اقدامات بالا را انجام می دهند.

پس از صورت جلسه و گرفتن اظهارات زوجین پرونده به دفتر ارجاع و زن جهت اینکه آیا حامله است یا خیر و جهت تست بارداری به پزشکی قانونی معرفی می گردد که پزشکی قانونی وی را برای تست بارداری به آزمایشگاه معرفی و پس از وصول پاسخ نتیجه را به دادگاه اعلام می نماید در صورت منفی بودن آن ، دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر می نماید.

پس از آن ، رای دادگاه به طرفین ابلاغ و در صورتی زوجین به آن اعتراضی نداشته باشند به دفترخانه طلاق معرفی می شوند ، که دفتر خانه صیغه طلاق را جاری و طلاق انجام می شود و نتیجه باید به دادگاه اعلام شود و نامه دیگری هم به اداره ثبت احوال ارسال تا در سند سه جلدی قید شود.

مدت اعتبار طلاق توافقی

گواهی عدم امکان سازش به مدت ۳ ماه اعتبار دارد، یعنی اگر زوجین ظرف ۳ ماه آن را اجرا نکردند، دیگر اعتباری ندارد.

مشکلات طلاق توافقی

معمولا پس از صدور حكم طلاق توافقی، شوهر هیچ اجباری برای آمدن به محضر ندارد و چون این طلاق با توافق طرفین صورت می‌گیرد، به لحاظ قانونی رفتن به محضر هم باید با توافق طرفین باشد.

مزایای طلاق توافقی

1- عدم تشكیل پرونده‌های متعدد در دادگستری
2- جلوگیری از رجوع مكرر زوجین به محل دادگستری
3- دخالت طرفین در طلاق و صدور گواهی‌ عدم امکان سازش
4- كوتاه بودن زمان صدور گواهی مربوط برای جواز اجرای طلاق
5- درگیری كمتر و كاهش تنش بین خانواده‌های زوجین