تصادفات منجر به فوت عموما دارای دو جنبه عمومی و خصوصی می باشند که مجازات حبس یا جزای نقدی به جنبه عمومی آن بر می گردد و پرداخت دیه مجازات خصوصی است كه در صورت مطالبه اولیای دم قابل اجرا و پرداخت است .

براساس ماده 714 قانون مجازات اسلامی هرگاه بي احتياطي يا بي مبالاتي يا عدم رعايت نظامات دولتي يا عدم مهارت راننده ( اعم از وسائط نقليه زميني يا آبي يا هوايي ) يا متصدي وسيله موتوري منتهي به قتل غير عمدي شود مرتكب به شش ماه تا سه سال حبس و نيز به پرداخت ديه در صورت مطالبه از ناحيه اولياي دم محكوم مي شود. همچنین رانندگی در حال مستی، نداشتن تصدیق رانندگی، داشتن سرعت غیر مجاز، حركت دادن اتومبیل با علم به وجود نقص فنی، عدم رعایت محل عبور عابر پیاده و عبور از محل های عبور ممنوع از عوامل مشدده مجازات است كه حداقل مجازات را به میزان 3/2 حداكثر مجازات مذكور در این ماده افزایش می دهد.

اگر راننده بدون گواهینامه منجر به تصادف و فوت شخصی شود آیابیمه به او تعلق میگیرد؟

در پاسخ بایدگفت موضوع از دو حالت خارج نیست:

1. خودرو بیمه نامه شخص ثالث دارد

2. خودرو بیمه نامه شخص ثالث ندارد

در حالت اول بیمه گر موظف به پرداخت دیه به ورثه بدون قید و شرط می باشد و بعد از پرداخت میتواند برای بازیافت تمام و یا قسمتی از آن به مسبب حادثه رجوع کند.

در حالت دوم پرداخت دیه به ورثه توسط صندوق تامین خسارتهای بدنی صورت میگیرد و صندوق هم میتواند مثل بیمه برای بازیافت تمام و یا قسمتی از آن به مسبب حادثه رجوع کند.

با این توضیحات دیگر لازم نیست مسبب حادثه رانندگی منجر به فوت با وصف نداشتن گواهینامه بعلت عدم توانایی در پرداخت دیه، گرفتار حبس و قرض و وام و حراج زندگی اش به منظور پرداخت دیه شود.

برچسب ها : , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *