⭕️ ادعای کشف ذخیره 2 میلیارد تنی سنگ آهن آن هم با عیار 70 درصد باور کردنی نیست

مهران بهروزی متخصص فرآوری مواد معدنی:
🔹به هیچ عنوان با حفر یک گمانه نمی توان در مورد ذخیره قطعی یک محدوده اکتشافی اظهار نظر کرد، از این لحاظ قبول ادعای کشف ذخیره 2 میلیارد تنی سنگ آهن آن هم با عیار 70 درصد باور کردنی نیست.

🔹به طور کلی استخراج ماده معدنی از ذخایری که در عمق 100 یا 200 متری از زمین قرار دارند برای شرکت های خصوصی که منابع محدودی دارند امکان پذیر است اما چنین ذخیره ای که ادعا می شود در عمق 1500 متری زمین نهفته است تنها برای هلدینگ های دولتی قابل استخراج است.

🔹با این اوصاف امکان بهره مندی از وام های دولتی هم فراهم می شود. این وام ها از 30 تا 70 درصد ذخیره قطعی معدن بر اساس توان مالی بانک ها و امکان بازگشت پذیری پول اعطا می شود. البته حتی اگر 30 درصد یعنی کف پرداخت وام را هم حساب کنیم، بانک های دولتی موظف به پرداخت مبلغی معادل 600 میلیون تُن یعنی سه برابر معدن چغارت می شود.

🔹متاسفانه تمام مواد معدنی که استخراج می شوند، خام فروشی می شود، خریدار هم در حال حاضر کشور چین است. اما در حال حاضر فروش ذخایر معادن بعد از کرمان نیز به صرفه نیست. معادن موجود در بالاتر از استان کرمان با توجه به فاصله به بندر برای صادرات از نظر حمل مقرون بصرفه نیست.

☑️یزدرسا;

برچسب ها : ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *