همراه با وکیل پایه یک دادگستری با حقوق خود بیشتر آشنا شویم؛

زوجه متوفى براى دريافت حقوق خود ميبايستى به چه مرجعی مراجعه نمايد ؟

آيا ديه جزء ماترك محسوب شده و زوجه ميتواند سهم خود را از آن برداشت كند و مهريه خود را نيز از آن منبع بخواهد ؟ زوجه متوفى براى دريافت حقوق خود ميبايستى به چه مرجعی مراجعه نمايد ؟

ماترك عرفا به اموالى اطلاق ميشود كه حين الفوت متوفى موجود بوده و جزء دارائى وى قلمداد شود. تنها استثنايى كه در اين خصوص وجود دارد، طبق فتاوى معتبر فقهى ديه است كه جزء ماترك محسوب گرديده و در حكم مال ميت ميباشد.
بنابراين طبق قانون ارث ، بين وراث قابل تقسيم است و با استناد به ماده ٨٥٣ ق م كه هرگاه مالى خارج از چهارچوب ارث ، بعد از فوت به اشخاص اعم از وراث و غير وراث تخصيص داده شود ، شيوه تقسيم آن ميبايستى بالسويه باشد ، به استناد ماده ٣ ق ا داد م و اصل ١٦٧ قانون اساسى ، حكم به تقسيم بنحو تساوى در خصوص غرامت مربوطه را بين وراث صادر نمود. علاوه بر آن در تبصره ماده ٤٥٢ ق م اسلامى نيز از ديه بعنوان سهم الارث نام برده است.
در خصوص اينكه آيا زوجه ميتواند سهم خود و مهريه اش را از آن درخواست كند نيز به عرض ميرساند:
با توجه به اينكه مهريه جزء ديون ممتاز است و عقيده غالب اين است كه ديه را در حكم مال متوفى و جزو تركه او محسوب ميكنند بنابراين طلبكاران متوفى از جمله همسرش ميتوانند آن را توقيف و طلب خود را از ان وصول كنند. زوجه از زمره ورثه محسوب ميشودو براى دريافت سهم الارث خود از ديه بايد به اجراى احكام دادسرايى كه حكم را اجرا ميكند مراجعه نمايد اما براى مهريه اش بايد به دادگاه حقوقى دادخواست خود را ارائه داده و اگر قصد توقيف ديه را دارد بايد درخواست تامين خواسته نيز ارائه دهد. توضيحا چون زوج فوت نموده و زوجه ميبايستى جهت دريافت حق و حقوق خود ،ورثه همسرش را طرف دعوى خود قرار دهد.

حسین طالعی بافقی؛ وکیل پایه یک دادگستری

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *