❗️هیچ نقطه ایران از زلزله ایمن نیست/ احتمال وقوع زلزله‎ای به مراتب مخرب‏تر و با کشتار بیشتر از زلزله بم در بافت تاریخی یزد

دکتر “حمید مهرنهاد” متخصص زلزله شناسی در گفت‏گو با (ایسنا) منطقه یزد، با اشاره به انجام مطالعاتی تحت عنوان “مطالعه لرزه‌خيزي، لرزه‌ زمين‌ ساخت و تخمين خطر زلزله در استان يزد” که سه سال نیز به طول انجامیده است، موضوع لرزه‌خيز بودن استان يزد و بالاخص شهر يزد را موضوعی اثبات شده می‎خواند و می گوید:
* براساس نتایج اين مطالعات ۱۶ گسل زلزله‌زا در محدوده‌‎ استان يزد وجود دارد كه در این بین، محدوده شهر یزد روی گسل “شمال يزد” که طول آن با توجه به واقع شدن از منطقه فهرج تا سياه‌كوه اردكان، 80 تا 100 کيلومتر تخمين زده مي‌شود، قرار گرفته است.
* وجود شق‎ها و شکاف‏های ایجاد شده در برخی نقاط شهر یزد ناشی از فعالیت‏های گسله‎ای است.
*در منطقه “شریف آباد” در محدوه رضوان‎‎شهر و همچنین در نزدیکیِ “حاجی آباد” در نزدیکی میبد نیز شاهد بازشدگی کامل زمین هستیم که این بازشدگی‏ها نشان‏‏ از حرکت گسل دارد.
*بروز شکستگی‎های ساختمانی در خیابان سلمان شهر یزد و حتی وضعیت گودی و بلندی‎های محله تل یا پنبه‘’‏کاران در این شهر هم به خاطر فعالیت‏های گسله‎ای در زیر شهر می باشد.
*گسلِ شمال یزد که در محدوده منطقه خلدبرین واقع شده و سالانه حداقل دو مرتبه حرکت می‎کند، مانند دم خروس در هنگام ورود به شهر یزد، شاخه شاخه و پهن شده است، بنابراین در صورت وقوع زلزله همه ‏‏ قسمت‎‎هایی که روی این گسل قرار گرفتند، تحت تأثیر قرار می‎گیرند.
* احتمال زلزله‎ای‎ به مراتب مخرب‎تر از زلزله بم با توجه به وجود گسل‎های موجود در یزد وجود دارد که وقوع آن نیز کشتاری بسیار فاجعه‎‎بار‎تر از بم نیز به دنبال خواهد داشت چرا که جمعیتی که اکنون در بافت قدیمی یزد زندگی می‎کنند، از جمعیت بم بیشتر است.
*یکی دیگر از گسل‌هاي زلزله‌زاي واقع در محدوده 70 کیلو متری شهر یزد، گسل دهشير به طول برآوردی 300 تا 350 كيلومتر نام است و گسل‏های قرار گرفته در محدوده‌ي بهاباد، طبس و منطقه‌ انار نیز زلزله‎‌زا می باشد.
*چهار گسل نیز در محدوده شهرستان تفت به نام‎های گسل دره ‌زنجير در جنوب، گسل طزرجان در شمال، گسل فيض‌آباد در شرق و گسل صالح‌آباد در غرب نیز وجود دارد.
*در مدت چهار سال، تعداد زلزله‌های رخ داده در محدوده شهر يزد به شعاع 300 كيلومتر، بيش از چهار هزار مورد و البته با شدت‎های نسبتاً پایین بوده است.
* نتایج بررسی طرحی که با عنوان “ريزپهنه‌بندي لرزه‌اي در محدوده شهرهاي يزد، اردكان، ميبد، طبس و بهاباد انجام.شده بيانگر اين موضوع است كه استان يزد و بالاخص شهر يزد، از خطر زلزله مصون نيست و عدم وقوع زلزله بيانگرِ عدم رخداد آن در سال‌هاي آينده نخواهد بود و چه بسا ذخيره‌ي انرژي سبب وقوع زلزله‌هاي با بزرگی بسيار بالاتر از آنچه در اذهان وجود دارد، شود.
* از نظر بحث لرزه‌خيزي، هيچ نقطه از ايران مصون از زلزله نيست تنها جایی که در ایران فکر نمی‎کردند زلزله ‌شود، منطقه عسلويه بود که آن هم چند سال پيش با شدتی بیش از پنج ريشتر دچاز زلزله شد، لذا تمام نقاط ايران، بلااستثناء لرزه‌خيز هستند.
* زمان وقوع زلزله غير قابل پيش‌بيني است و.مشخص نبودن ميزان انرژي لازم براي حركت گسل به لحاظ نامشخص بودن میزان طولی از گسل که قرار است حرکت کند، یکی از عمده دلایل غیر قابل پیش‌بینی بودن زلزله است.
*ادعای برخی افراد نامطلع که وجود قنوات و کوه‌های اطراف یزد را مانع وقوع زلزله در این شهر می‎دانند، غیر واقعی است، عمقِ کانونیِ زلزله حداقل هشت کیلومتر و تا بیش از 90 کیلومتر هم می‎‎رسد در صورتی که قنات‎های یزد عمق کمی دارند و حداکثر عمق آنها فقط 80 تا 100 متر است و از طرفی نیز کوه‏های اطراف یزد رسوبی هستند و هیچ ارتباطی با درون زمین ندارند بنابراین قنات و کوه سبب نمی‏شود که در یزد زلزله اتفاق نیفتد.
* متاسفانه در کشور ایران برای مقابله با زلزله پهنای پایه‎های سازه را افزایش و آن را به عمق می‏برند و در آنجا با پیچ و مهره، بتن و سیمان ثابت می‏کنند در حالی که در کشورهای زلزله‎خیزی مثل ژاپن، پایه‎های ساختمان ثابت نمی‏شود و در زیر آنها یک سری لاستیک با مقاومت بسیار بالا قرار داده می‎شود تا سازه در هنگام تکان‎های شدید زلزله حرکت کرده و سازه آنها تخریب نشود./ایسنا

@egmo24

برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *