- عصر بافق - http://asrebafgh.ir -

برنامه های چهارساله معاونت میراث فرهنگی استان یزد تبیین و اعلام شد

برنامه های چهارساله معاونت میراث فرهنگی استان یزد تبیین و اعلام شد

سیاستهای خرد و کلان معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تا سال 1400 تدوین شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد “ساشا ریاحی مقدم” سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل، ضمن اعلام این خبر گفت: این طرح شامل ده برنامه کلان و بیش از پنجاه برنامه خرد در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می باشد.

او افزود: برنامه های کلان تدوین شده در این برنامه چهار ساله شامل موارد زیر است: 1- بستر سازی برای ایجاد زیرساخت های لازم در راستای رونق تولید، ساخت، بهره برداری و استانداردسازی مصالح سنتی و بومی با تاکید بر کاربرد معماری خشت و گلی (معماری خاک) 2- برنامه ریزی جهت شناسایی، مطالعه و پیشنهاد ثبت آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی (ملموس و ناملموس)3 – مطالعه کارکردی و کالبدی مجموعه بازار تاریخی شهر یزد و تهیه ضوابط آن 4- ایجاد بسترهای لازم جهت آماده سازی پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی ميبد برای سال ۲۰۲۰ میلادی. 5- ساماندهی، توسعه و ارتقای پایگاه های میراث ملی و جهانی استان با پشتیبانی دفتر امور پایگاه های سازمان. 6- تکمیل مطالعه، مستندسازی و حفاظت برج و بارو، حصار و دروازه های تاریخی شهرهای یزد، میبد، ابرکوه و اردکان. 7- تکمیل و ادامه روند مطالعه و مرمت معماری و آرایه های دوره آل مظفر منطقه یزد. 8- ساماندهی موزه ها (خصوصی و دولتی) و اموال و اشیای فرهنگی- تاریخی. 9- تکمیل اطلس جامع باستان شناسی و ساماندهی سایت های باستان شناسی. 10- فراهم سازی زمینه های مشارکت با بخش های غیردولتی و دولتی (بنیاد مسکن، بخشداری ها، دهیاری ها و شهرداری های بافت تاریخی) با تاکید بر روستاهای فرهنگي- تاریخی.

این مقام مسئول در خصوص برنامه های خرد تدوین شده در برنامه چهارساله معاونت میراث فرهنگی استان یزد تصریح کرد: این برنامه ها در حوزه های مختلفی شامل 1- حفاظت و مرمت بناها، بافت و مجموعه ها2- پژوهش و طراحی3- باستان شناسی 4- مرمت آثار فرهنگی- تاریخی 5- ثبت آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی 6- امورموزه ها 7- اموال فرهنگی- تاریخی می باشد که در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دیده شده است.

ساشا ریاحی مقدم ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن این برنامه شاهد رشد و ارتقای بیش از پیش میراث فرهنگی استان یزد باشیم.

https://t.me/yazdCulturalHeritage