همراه با وکیل پایه یک دادگستری با حقوق خود بیشتر آشنا شویم؛

⭕️⭕️سرقفلي چیست؟

به صورت كلي دو نوع سرقفلي در حال حاضر بين بازاريان و كسبه و أصناف وجود دارد كه در مطالب زير به تبيين أين دو نوع ميپردازيم

👈نوع اول- سرقفلي که از حق کسب و پيشه حاصل شده است: اين نوع سرقفلي که ريشه در حق کسب و پيشه حاصل از قراردادهاي اجاره قديمي ( اجاره هاي قبل از 76) دارد در واقع حقوق قانوني مستاجر سابق يک محل است که دست به دست واگذار مي گردد و در ميان عامه مردم سرقفلي نام گرفته است .

👈نوع دوم- سرقفلي واقعي : اين نوع سر قفلي در واقع حاصل حق کسب و پيشه يا اجاره هاي سابق نيست. بلکه در اين نوع سرقفلي، مالک مغازه بدون اينکه ملک خود را واگذار نمايد سرقفلي ملک (حق کسب وکار در ملک) را به مدت نامحدود با اجاره ماهيانه با شرايط خاص به فردي واگذار مي کند و براساس اين قرارداد ، مالک سرقفلي بدون مالکيت دراعيان يا زمين مغازه ، حق استفاده از مغازه و کسب وکار در آنجا را بدست مي آورد و مي تواند اين حق را به نحو مقتضي برابر شرايط مقرر بين خود و مالک به اشخاص ديگر نيز واگذار نمايد.

تفاوت و تشابه اين دو نوع سرقفلي:

با توجه به توصيف و تعريفي که درباره هر کدام از سر قفلي هاي نوع اول و دوم ارائه شد ، تا حدودي تفاوت آنها روشن

شد و مشخص گرديد که سرقفلي نوع اول حاصل حق کسب و پيشه ناشي از اجاره هاي سابق است در حالي که سرقفلي هاي واقعي بدواً و بلا فاصله بعد از ساخت ملک با اراده مالک ملک واگذار مي شوند و ريشه در اجاره هاي سابق ندارند. اما تفاوتهاي اين دو نوع سرقفلي به اينجا ختم نمي شوند بلکه اين اختلاف ماهيتي، تفاوت در مقررات اين دو نوع سرقفلي را نيز در پي داشته است و در حالي که سر قفلي نوع اول مشمول مقررات قانون روابط موجر ومستاجر سال 56 مي شود ، سرقفلي نوع دوم صرف نظر از برخي قواعد ساختگي عرفي (مثل پرداخت حق مالکانه) بيشتر تابع اراده خريدار و فروشنده سر قفلي مي باشند. اين مطلب را از آن رو ذکر کرديم که خوانندگان و مغازه داران محترم بدانند وآگاه باشند که سرقفلي مغازه آنها از کدام نوع است و اين مهم به نوبه خود در تفهيم مطالب اين نوشته و رعايت مقررات مربوطه نقش بسزايي خواهد داشت.

حسین طالعی بافقی؛ وکیل پایه یک دادگستری

برچسب ها : ,
  1. همشهری

    سلام. خیلی ممنون مطلب بسیار کاربردی بود. مثل همیشه قلم شما بسیار شیوا و دلنشین است.

  2. دلسوز

    با سلام . ممنون از اینکه وقت میگزارید و مطالب ارزشمندی برای خواننده عصربافق ارائه می کنید. با تشکر فراوان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

کد امنیتی: *